Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Hyundai Kona Hybrid: Dessverre, her ble timingen helt feil

Hyundai Kona Hybrid 2
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Hyundai Kona Hybrid er et klasseeksempel på hvor fort utviklingen går akkurat nå – og hvilke følger det får. Denne fullhybriden er en bra bil i sin klasse ut fra de fleste målestokker, og for bare fem år siden ville den vært kjempeinteressant for mange. I dag kommer den i skyggen av sin elektriske bror.

Hyundai Kona EV, med sin meget gode rekkevidde, er den som får oppmerksomheten nå.

Her snakker vi jo samme bil, men med to forskjellige drivlinjer og noen andre, men viktige forskjeller. Elbil-versjonen er et av de beste kjøpene i sin klasse akkurat nå, med 204 hk, nesten 400 Nm dreiemoment og en rekkevidde som er interessant også for oss som kjører mye og langt.

Bildet øverst viser et bra førermiljø som man fort kjenner jeg hjemme i. Under ser vi den store og lettleste infotainmentskjermen som er høyt plassert på dashbordet. Foto: Frank Williksen

Store forskjeller

Hyundai Kona Hybrid tilbyr for sin del en velkjent turbo bensinmotor med 141 hk og 265 Nm maks dreiemoment, dobbeltclutch automatgirkasse og oppgitt forbruk ved blandet kjøring på like over halvliteren. Jeg klarte 0,54 som snitt, og var godt fornøyd med dette. Hybridløsningen hjelper hovedsakelig til med litt ekstra futt – og altså til å holde bensinforbruket lavest mulig.

Det er bare det at til sammenligning var det kurant å kjøre el-Kona på rundt 1,30 kWh pr.mil, og da snakker vi fort store forskjeller i energikostnad.

400 kg lettere

Her ligger også litt av nøkkelen for Kona Hybrid. Den kan være et godt alternativ for kunder som ikke har mulighet for hjemmelading. Å lade eksternt blir fort veldig dyrt – og med økende trøkk i elbilmarkedet kan fort ladekøer også bli et mer og mer vanlig fenomen.

Kona Hybrid veier hele 400 kg mindre enn Kona EV på grunn av elbilens tunge batterier, og så har den en viktig fordel til: Kona Hybrid kan trekke tilhenger, med brems, på opptil 1.300 kg. Bagasjerommet i hybriden er dessuten marginalt større, og den har et par centimeter større bakkeklaring.

Ikke det trangeste baksetet, dette – men heller ikke mer plass enn det godt må være. Foto: Frank Williksen

«Tammere» enn elbilen

Når så Kona EV har en startpris som er rundt 20.000 kroner lavere enn hybriden, så sier det seg selv at her er det skjev konkurranse! Det er nok å titte på avgiftene for å få en forklaring på dette. Mens elbilen slipper med en avgift på 2.400 kroner, må hybriden blø med litt over 60.000!

Karosseri, akselavstand og ytre mål er ellers likt for de to modellene. Innvendig er også det meste likt, men midtkonsoll og instrumenter er forskjellige.

Hybridens ytelser ligger noe etter elbilen. Kona Hybrid trenger for eksempel fire sekunder mer på å akselerere fra 0 til 100 km/t, mens toppfarten er nesten den samme – 160 km/t.

Skyhøyt utystyrsnivå

Jeg opplever Kona Hybrid som en komfortabel transportør, også på litt lengre turer. Veiegenskapene er det ingen ting å utsette på, men litt vei/hjulstøy får man jo.

I god Hyundai-tradisjon er utstyrsnivået skyhøyt. En solid sikkerhetspakke med bl.a. automatisk nødbrems, fotgjengergjenkjenning, frontkollisjonsvarsler, tretthetsvarsler, aktiv filassistent (av og til litt vel aktiv for min smak!), full LED hovedlys og kjørelys, lysautomatikk med smart fjernlysassistent, rattvarme, ventilasjon i forseter, el.justerbare seter foran, adaptiv cruise kontroll, ryggekamera og ryggeradar for kryssende trafikk, navigasjon, parkeringssensorer foran og bak og mye, mye mer.

Her har Hyundai vært veldig flinke. Selv om stort hybridbatteri krever plass, er dette bagasjerommet større enn ventet. Foto: Frank Williksen

Bra valg for den som kjører mye

Prisen for bilen starter på 375.900 kroner. Plusser man på skinninteriør, soltak og metallic lakk passeres 400.000 så vidt det er.

Så var det altså det innledende spørsmålet om hvem som vil kjøpe denne bilen. Som du vil ha forstått, har jeg ikke troen på de høyeste salgstallene, siden Kona EV tilbyr mye av det samme, med meget god elektrisk rekkevidde. Men for den som ikke har mulighet til effektiv hjemmelading, og som kjører mer enn gjennomsnittet, er Kona Hybrid i sitt segment et veldig bra valg.

Kompakte ytre mål kan vi med all grunn si om Hyundai Kona. Noen stor bil er det ikke, men plassen innvendig overrasker. Foto: Frank Williksen

Kort om Hyundai Kona Hybrid Premium:

Motor: 4-sylindret rekkemotor, turbo bensin, 1,6 liter. 141 hk. 265 Nm. Hybrid med 1,56 kWh batteri.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns dobbeltclutch automatgirkasse.

Lengde x bredde x høyde: 4,17 x 1,80 x 1,56 m

Akselavstand: 2,60 m

Bakkeklaring: 170 mm

Egenvekt: 1.376 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.300 kg

Bagasjerom: 361-1.143 l

Akselerasjon, 0-100 km/t: 11,6 sek.

Toppfart: 160 km/t

Bensinforbruk blandet kjøring, oppgitt: 0,50 – 0,54

Bensinforbruk blandet kjøring, opplevd: 0,54 l/mil

CO2-utslipp: 114 – 122 g/km

Pris: Fra kr. 375.900,- pristillegg skinninteriør kr. 10.000,- – soltak kr. 10.000,-, metallic lakk kr. 6.900,-

Les også: Hyundai Kona EV går langt – og gjerne enda litt lenger

  • Arkiv