Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Hyundai Tucson ladbar hybrid: Premium opplevelse til folkelig pris

Hyundai Tucson ladbar
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Hyundai Tucson ladbar hybrid i helt ny utgave, hvordan ville det bli? Dette spørsmålet fikk jeg svar på nylig, og etter min første lille prøvetur med nye Tucson – riktig nok i mildhybrid-utgave som ikke skal markedsføres i Norge – er jeg ikke i tvil. Som ladbar hybrid vil denne rommelige SUV-en selge godt!

Av Frank Williksen

Det er flere gode grunner til min spådom. Bilen er en ekte SUV-type med firehjulsdrift, høy og rommelig og med komfortabel inn- og utstigning. SUV betyr dessuten at du sitter høyt og har god oversikt. El-rekkevidde er foreløpig ikke kjent, men Hyundai melder at det blir «over 50 km», og da er jo en viktig terskel passert uansett.

Liker – liker ikke

Utvendig har nye Tucson fått et design som er særdeles moderne og fremtidsrettet, og utrolig forskjellig fra utgående modell, som var svært så tradisjonell og lite oppsiktsvekkende.

Jeg likte det nye designet godt fra første øyekast, men det kan godt være at andre kan ha stikk motsatt syn. Dette er et design ingen vil forholde seg likegyldig til – og da er det selvfølgelig også en risiko for at noen ikke vil like det.

Men for oss som liker det: Innertier, godt understøttet av den nye hovedlysløsningen og den spesielle LED-signaturen.

Annerledes og unik lys-signatur. Foto: Frank Williksen

Kvikk og smidig

Hyundai Tucson ladbar hybrid har krefter nok, noe som også er et viktig argument for mange. Her snakker vi systemeffekt 195 kW (265 hk) og dreiemoment på gode 350 Nm. Toppmomentet er tilgjengelig ubrutt fra 1.500 til 4.550 omdreininger – veldig bra. Basis er en 1,6 liter turbo bensinmotor, supplert av en elmotor på 66,9 kW (91 hk)

Med en egenvekt på 1.893 kg inkludert fører står ytelsene til godkjent – 0-100 km/t går på 8,6 sekunder, og bilen oppleves som kvikk og smidig i trafikken.

6-trinns automatgirkasse er standard. Toppfarten er 190 km/t.

Premium opplevelse

Interiøret er lekkert, og løftet fra utgående modell er nesten voldsomt. Ikke at den var dårlig, men i 2021-årgangen leverer Hyundai Tucson et umiskjennelig premiuminntrykk. Bare materialvalgene gir et solid løft, og mye av den billigste plasten er borte.

Samtidig har interiøret fått et minst like nytt uttrykk som eksteriøret, og det sier jo ikke så lite. Her det ingen ting igjen fra utgående modell – alt er nydesignet, og resultatet er etter min mening blitt svært, svært bra.

Et vellykket førermiljø – og lekkert utført. Klart løft både i materialvalg og design! Foto: Frank Williksen

Frie designerhender!

Midtkonsollen med den store skjermen og betjening av blant annet klimaanlegg, er skrådd mot føreren for maksimal oversikt og tilgjengelighet. Her har Hyundai tydeligvis ikke pålagt designerne alt for strenge rammer – og resultatet er blitt svært bra. Førerplass og dashbord er rett og slett meget vellykket. God idé å legge betjeningen av idealminnet for førersetet høyt oppe på døren; synlig og lett tilgjengelig.

Hele dashbordløsningen oser av kvalitet og frie designerhender.

Lite beinplass

På plussiden kommer også et stort bagasjerom. Med 558 liter tilgjengelig, har man bra mye å gå på, og legges baksetet ned blir det hele 1.737 liter å områ seg med.

Like imponert er jeg ikke over baksetet. Det er absolutt bredde og høyde nok, men beinplassen skuffer. Det ser ut som fokuset på stort bagasjerom har gjort at designerne «glemte» bakseteplassen litt. Jeg er ikke veldig høy, 1,79 på sokkelesten, og jeg sitter ikke med strake armer på rattet. Likevel ble det trangt bak meg. Her ligger det et iøynefallende forbedringspotensial for oppgradering!

Ikke noe å utsette på takhøyde og bredde i baksetet, men beinplassen; der har nok for mye gått tapt for å få et stort bagasjerom. Foto: Frank Williksen

Elektronisk styrt fjæring

På veien gir selvsagt ikke en kort første kjøretur alle svarene, men mitt hovedinntrykk var at komfort trumfer sportslige ambisjoner. Men selvsagt er det valgmuligheter med flere forskjellige kjøremodus. Foruten Eco og Sport, er det terrrengmodus for både snø, gjørme og sand.

Fjæringen er for øvrig elektronisk regulert, og styrer demperkraften separat på hvert hjul. Hensikten er å redusere krengning, gynging og slingring, slik at bilen blir enklere å styre og kjøreopplevelsen blir bedre. En dag gir ikke alle svar, men min opplevelse var at dette absolutt fungerer etter hensikten. Kjøreopplevelsen var absolutt god. Alt tyder også på at bilen er godt støyisolert. Det var lite innvendig støy, og heller ikke hjulenes møte med asfalten sjenerte idyllen i nevneverdig grad.

Masse utstyr

Hyundai har lenge utmerket seg med høyt utstyrsnivå. Nye Tucson lever i høyeste grad opp til dette inntrykket. Det er to utstyrsversjoner, Trend og Premium, og selv i rimeligste utgave er blant annet full LED hovedlys, smart fjernlysassistent og lysautomatikk, trådløs mobillading, skinnseter, totrinns setevarme bak, el.justerbare forseter (8-veis), rattvarme, bagasjenett, smart cruise kontroll med køfunksjon, navigasjon trådløs mobillader og det meste som kan tenkes av førerassistansesystemer inkludert.

Bra design også fra denne vinkelen. Foto: Frank Williksen

Panorama soltak og ryggeradar

Med på listen finnes også en viktig blindsonefunksjon: Når du slår på blinklyset, får du opp bilde av vei og trafikk skrått bakfra på den siden du blinker mot.

Premium-utgaven har i tillegg høydepunkter som elektronisk styrte dempere, premium lydanlegg, ventilerte skinnseter, panorama soltak, handsfree bakluke med automatisk åpning, navigasjonsbasert smart cruise kontroll, fjernstyrt parkeringsassistent og ryggeradar som overvåker 25 meter på hver side av bilen ved rygging.

For bare å nevne noe…

Best av alt er prisene

Bilen har 5 års garanti med ubegrenset kjørelengde, og hybridbatteriet er garantert i 8 år eller 200.000 kilometer.

Det beste av alt med nye Hyundai Tucson ladbar hybrid, er likevel prisen. I rimeligste utgave starter prisen på 474.900 kroner, og hopper du opp til Premium, er dette veldig vel verdt pristillegget opp til 519.900 kroner. For opp mot 550.000 kroner er toppmodellen også utstyrt med 19 tommers vinterhjul og metallic lakk, så her snakker vi absolutt mye bil for pengene!

Noen tall, Hyundai Tucson ladbar hybrid:

Lengde x bredde x høyde: 4,50 x 1,87 x 1,65 m

Akselavstand: 2,68 m

Egenvekt med fører: 1.893 kg

Tillatt totalvekt: 2.415 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.650 kg

Taklast: 100 kg

Bagasjerom: 558 – 1.737 liter

Forbruk: Ikke oppgitt

Forventet CO2-utslipp: 39 g/km WLTP

Forventet el-rekkevidde: Over 50 km

Batteri: 13,8 kWh lithiumpolymer batteri

Ladetid: Ikke oppgitt.

Pris: Fra kr. 474.900,- (Trend). Premium fra kr. 519.900,-

Les også: Hyudai Kona EV – går langt, og gjerne enda lenger

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com