Jaguar I-Pace: Man må en gang unne seg å kjøre Jaguar!

Jaguar I-Pace 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Alle fotos: Frank Williksen

Utsagnet over er i utgangspunktet ikke mitt, men stammer fra en kar jeg intervjuet etter at han hadde spandert på seg å leie en Jaguar I-Pace til en oval hytte-weekend. Han vendte tilbake med stjerner i blikket, og det var da ordene falt.

Etter noen dagers bekjentskap med en I-Pace SE, er det ikke så vanskelig å forstå ham. Det er, uten diskusjon, en særdeles lekker bil, og navnet Jaguar har alltid hatt god klang hos bilinteresserte. Gjennom tidene har det ikke manglet på flotte og eksklusive modeller, men prisene har vært deretter, så noen folkebil har Jaguar aldri blitt.

Det ble en annen skål da merket kom med sin første elbil, plutselig snakket man volum om Jaguar!

Suksessen har fortsatt, og interessen for I-Pace er stadig høy. Det er også mer enn bare navnet som bidrar:

– Bilen er høy, med komfortabel inn- og utstigning

– Den er en meget rommelig femseter, med stort bagasjerom

– Den nominelle WLTP-rekkevidden er ganske høy, og min opplevelse var at forbruket lå heller i underkant enn i overkant av det fabrikken oppgir

– Bilen – i dette tilfellet en SE – er meget godt utstyrt

– Den har firehjulsdrift

– Prisen er konkurransedyktig mot sammenlignbare biler.

Flott førerplass med veldig gode informasjonssystemer. Det eneste som ikke var 100 prosent for min del, var sikten bakover.

Hvordan ser den ut?

Jeg kan vanskelig tenke meg at noen vil mene annet enn at Jaguar I-Pace er en vakker bil. Det usedvanlig lekre designet får bilen til å se lavere ut enn den faktisk er. Selv om øvre del av bakluken, med bakruten, er kraftig skrånet, går dette i liten grad ut over bagasjerommet.

Også innvendig byr bilen på utsøkt design, med fine detaljer og flott finish.

Ikoniske Land Rover feirer 70 år – nå kan du bli med på feiringen

Hvordan er plassen?

Jaguar I-Pace er en meget rommelig femseter. Til dette bidrar blant annet bilens store bredde. I baksetet er det derfor godt med plass både for beina og i høyde og bredde.

Godt med plass er det også i et bagasjerom på hele 638 liter. Det finnes ganske mange smårom og lommer til å legge fra seg alskens småtteri i.

Også baksetet er innbydende.

Jaguar I-Pace – hvordan er den å kjøre?

Igjen «bærre lækkert». Førerplassen er super, og heller mot det minimalistiske med et rent og ryddig dashbord – lite å gå seg vill i her. Selve setet har utmerket langtur-kvalitet; her kan man sitte en stund uten å bli raskt sliten. Sikten er bra, men den nesten liggende bakruten reduserer bakoversikten noe.

På veien er det først og fremst en glimrende komfort man legger merke til, både lyd- og fjæringsmessig. Med høy egenvekt og elbilens typisk lave tyngdepunkt har I-Pace også kapasitet på den mer sportslige siden, og takker ikke nei til litt mer inspirert kjøring innimellom. Slik moro har imidlertid – i likhet med høy fart – en pris. Den heter høyt forbruk. Dersom du måker på litt, ser du fort effekten av dette på rekkeviddeindikatoren.

Hvordan er ytelsene?

Med 400 hk og et dreiemoment på fete 696 Nm har Jaguar I-Pace mye å by på her. Fabrikken oppgir en toppfart på 200 km/t, mens 0-100 går på 4,8 sekunder. Begge deler lar seg så absolutt høre, men igjen er dette verdier som helst bør forbli teoretiske. Hard akselerasjon og høy marsjfart sluker strøm!

Svært brukervennlig og intuitiv navigasjon.

Hvordan er den utstyrt?

Det korte svaret er: Veldig bra. Prøvebilen var den nest dyreste, og her var det lite å lengte etter – det meste var allerede på plass. Et stort panorama glasstak gir masse lys og romfølelse, og supre LED kjørelys med lysautomatikk letter mørkekjøringen. Ellers er det meste her, som et glimrende infotainmentsystem med utmerket navigasjon og alt som ellers trengs av digitale muligheter, el. forseter i lekkert skinn med minne, adaptiv cruise kontroll, ryggekamera, tretthetsvarsling, varsling av kryssende trafikk ved rygging og parkeringsassistent – for bare å ha nevnt noe.

Det er ikke bagasjeplassen konkurrentene skal ta Jaguar I-Pace på!

Jaguar I-Pace og sikkerheten

Ingen ting å utsette her heller. Her er alt som hører til på passiv sikkerhet, og bilen har full pakke av førerassistansesystemer, med bl.a. filholder-assistent, trafikkskiltgjenkjenning, bakkestartassistanse og dynamisk stabilitetskontroll.

Hvordan er den å lade?

Med en veggboks (7 kW AC) skal Jaguar I-Pace være ladbar fra 0 til 80 prosent på 10 timer, noe som er ideelt for hjemmelading over natten. Tilsvarende ladeprosess på 100 kW hurtiglader skal gå unna på 45 minutter. 15 minutter på en slik lader skal gi inntil 100 km rekkevidde, eller inntil 300 km på 45 minutter.

Som sagt så mange ganger før, så bekrefter dette nok en gang at nøkkelen til elbilens suverene driftsøkonomi ligger i hjemmelading. For den som i all hovedsak kan klare seg med dette, er Jaguar I-pace et knallgodt valg.

I Malaga? Ta deg tid til Museo Automovilistico y de la Moda 

Å kjøpe – og eie

Vi snakker ikke billigbil her, premium er deilig – men det har en pris. I dette tilfellet starter rimeligste versjon – S – på 649.900 kroner, mens min prøvebil, SE, har 724.900 på prislappen før ekstra utstyr. Dyrest er HSE: Kr. 774.900,-

Forutsatt hjemmelading, blir til gjengjeld besparelsen på drivstoff/energi meget stor. Jaguar oppgir et forbruk fra 2,2 kWh pr. mil, og med dagens strømpriser fra veggen hjemme blir differansen til bensin eller diesel veldig merkbar til elbilens fordel.

Et viktig ekstra poeng på den økonomiske siden, er selvsagt at det er gratis service de tre første årene, ifølge importørens prislister.

Igjen: Denne bilen er vakker fra nesten alle vinkler. Men den liggende bakruten går ut over sikten.

Jaguar I-Pace, noen tall:

Motor effekt og ytelser:

400 hk, toppfart 200 km/t, akselerasjon 0-100 på 4,8 sek., dreiemoment 696 Nm.

Rekkevidde og forbruk: 480 km rekkevidde WLTP. Forbruk fra 2,2 kWh/mil.

Lengde x bredde x høyde: 4,68 x 2,01 x 1,56 m

Akselavstand: 2,99 m

Bakkeklaring: 142 mm (lastet)

Egenvekt/totalvekt: 2.133/2.670 kg.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com