Med MG ZS EV har vi fått en gjenfødelse av et tidligere hederskronet engelsk bilmerke som har vært borte lenge fra det norske markedet. Det mange av oss husker best fra MG (Morris Garages) var snertne og kjøreglade sportsbiler. Den klassiske roadsteren MGB GT faller veldig nærliggende å nevne spesielt. Da er vi flere tiår tilbake i tid – Modellen overtok etter MGA i 1962, og levde til 1980.
Design som faller i smak
Bilen som nå løfter MG-merket frem fra glemselen, er omtrent så langt fra en sportsbil som det er mulig å komme. Vi snakker SUV, av den kompakte sorten – 4,31 m lang, 1,81 m bred og 1,64 m høy. Egenvekten er 1.532 kg, tillatt totalvekt 1.966 kg. Bagasjerommet tar 448 liter.
Både utvendig og innvendig design ser ut til å falle godt i smak hos de fleste. I alle fall var dette et gjengs inntrykk av kommentarene jeg fikk mens jeg prøvde bilen. Innenfor de rammene SUV-design setter, synes også jeg at designerne har lykkes bra – bilen er det mange vil beskrive som «pen».
Plass nok for mange
Størrelsesmessig hører MG SZ EV hjemme i C-segmentet, og dermed er den langt fra noen stor familiebil. Men den har mål og bruksegenskaper som gjør den mer enn stor nok for mange. Det er bra plass i baksetet, og plass til bagasje innenfor rimelighetens grenser. Feller man ned baksetet, vil jeg tro at man kan få med seg rundt 1.100 l effektiv bagasjeplass.
Slik ser det ut i bagasjerommet – bra med plass.
Rimeligere materialvalg
Interiøret er det heller ikke mye å utsette på. Luxury-modellen som jeg kjørte, hadde seter i kunstskinn og pyntesømmer på både dashbord, ratt, midtkonsoll og seter. Detaljarbeidet er bra utført. Bilens oppsiktsvekkende gunstige pris – ca. 260.000 kroner for toppmodellen – betyr blant annet rimeligere materialvalg enn i premiumsegmentene, men de valgene som er tatt, er slett ikke dårlige. Du skal være ganske kresen for å rynke på nesen her.
MG ZS byr på et oversiktlig og ryddig førermiljø.
Mangler automatisk klimaanlegg
Førermiljøet er bra. Det er typisk god SUV-sikt fra førersetet. Gode utvendige speil er med, sammen med parkeringssensorer og ryggekamera med hjelpelinjer. Selve setet er el-justerbart. Girvelgeren er et hjul på midtkonsollen, og som vanlig for elbiler er valgalternativene enkle – forover, bakover eller parkering. Så er det i tillegg valgmuligheter for optimalisering av energigjenvinning.
Den sentrale infotainmentskjermen har bra størrelse og lesbarhet, og alt er enkelt å finne ut av. Navigasjonssystemet har en uvant lang påloggingstid, men det venner man seg saktens til.
Et annet eksempel på at det er sammenheng mellom prisen og hva du får, er at bilen selv i dyreste utgave mangler automatisk klimaanlegg. Her må du styre alt selv, men når det er sagt, skal det tilføyes at anlegget var kurant å justere til ønsket inneklima.
Greie ytelser
I et elbilmarked som oser av modeller med hundrevis av hestekrefter, vil sikkert mange rynke litt på nesen av MG’ens krefter. Elmotoren leverer 143 hk på sitt beste, og har et dreiemoment på 353 Nm. En akselerasjonstid 0-100 km/t på 8,2 sekunder er fullt på høyde med de fleste fossile familiebiler innenfor noenlunde folkelige prisklasser, så det er absolutt til å leve med. Toppfart 140 km/t er ikke noe som avføder high five hos bilentusiaster – men for de aller fleste «vanlige» bilister holder det sikkert i massevis.
MG ZS EV har batteri på 44,5 kWh. Dette gir en rekkevidde på 263 km WLTP. Importøren oppgir en ladetid på 7,5 timer AC og 40 minutter på DC fra 0 til 80 prosent kapasitet. Men igjen: Disse tallene påvirkes av mange faktorer, og kan variere til dels mye. Forbruket blir oppgitt til 1,86 kWh/mil, noe som stemte bra med mine egne opplevelser med bilen.
Bra plassforhold i baksetet.
Bare to utstyrsversjoner
MG vil gjøre ting enkelt for kundene. Dette betyr to versjoner av bilen – Comfort eller Luxury – og fem farger å velge blant. Begge versjoner har viktig utstyr som adaptiv cruise kontroll, intelligent fjernlysassistent, automatisk nødbremsing, frontkollisjonsvarsler, køassistent og filholderassistent for å nevne det viktigste. I tillegg har de felles nyttige detaljer som nøkkelfri adkomst, elektrisk parkeringsbrems, parkeringssensorer bak og blindsonevarsler.
Luxury-utgaven, som jeg kjørte, har i tillegg bl.a. varsel om kryssende trafikk ved rygging, innfellbare sidespeil, panoramasoltak og ryggekamera.
Det er med andre ord lite som mangler, spesielt på Luxury-utgaven. Skal noe etterlyses, så får det bli LED hovedlys og automatisk klimaanlegg ved neste korsvei. Faren er vel at prisen da fort hopper et godt hakk oppover.
Ladekontakten sitter bak grillen.
Vel verdt å vurdere
Bak rattet er bilen utpreget lettkjørt og enkel å håndtere også der det er litt trangt. På veien er det først og fremst komforten som dominerer. MG ZS EV er både tyst og behagelig å ferdes i.
Det skal godt gjøres å krangle på at dette er mye bil for pengene, uansett hvilken vinkel man ser det fra. Men noe av prisen for dette, er altså en rekkevidde som er ganske moderat. I likhet med enkelte andre elbiler overpresterer også MG i forbrukstester, ved å levere flere kilometer enn det som oppgis fra fabrikk.
Uansett ligger det her en begrensning for bilkjøpere som kjører mange lange turer, med mye behov for ekstern (dyr!) lading. Dette gjelder imidlertid bare en liten andel av norske bilieiere, og for alle andre er denne bilen verdt å titte nærmere på. Med en god hjemmelader, og et normalt norsk kjøremønster, er MG ZS EV en praktisk og trivelig bruksbil som i mange tilfeller kan fungere godt som familiens hovedbil.