Mobilselskap går nye veier i markedsføringen: Bobilen er kontor, transport, hotellrom og reklameplakat

Happybytes 3-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

– Her kan vi jobbe, ta imot gjester, ha salgskontor, spise og sove, fastslår Thomas Sandaker (t.v.) og Mathias Rygh i døråpningen til bodelen.

Det unge mobiltelefonselskapet Happybytes har valgt å gå nye og utradisjonelle veier i markedsføringen. I stedet for å investere flere titalls millioner i TV- og nettreklame, har selskapet investert i en bobil, som fremstår som en kombinasjon av salgskontor, event-arena, hotellrom, kjøkken, messe-stand og rullende reklameplakat.

– Vi er kjempefornøyd, og synes vi får mye igjen for denne investeringen, sier daglig leder Thomas Sandaker og medeier Mathias Rygh i Happybytes.

Bilen – som ble tatt i bruk i november – er en Westfalia Sven Hedin, bygget på en Volkswagen Crafter med totalvekt under 3,5 tonn, slik at den kan kjøres med vanlig personbil-førerkort. Samtidig har den mer kompakte mål enn en vanlig bobil, og er ekstra smidig og lettmanøvrert også der det er trange forhold.

– Bobilen har vært en god investering for Happybytes, fastslår Thomas Sandaker og Mathias Rygh (med caps).

– Den overordnede planen med bobilen har vært synlighet, og å komme seg rundt i Norge og møte kundene der de er. Når vi skal utfordre gigantene i dette markedet, må vi gjøre ting annerledes. Så er det jo slik at de fleste nordmenn fortsatt bor på mindre steder, også langt unna de store byene, og der er folk slett ikke bortskjemt med mye oppmerksomhet fra de store selskapene, sier Thomas Sandaker.

Happybytes-bilen kan dukke opp i alle mulige sammenhenger – kanskje for å feire kunde-bursdager, eller gi opplæring på mobilt bredbånd for bruk på hytta eller i båten.

God å kjøre

– Samtidig får vi stoff til stories vi kan legge ut på nettsiden og på Facebook som hjelp med profilering. Bilen er også utrolig fleksibel, og vi bruker den som messe-stand, for eksempel – ut med markisen, et bord og et par stoler på utsiden, så er vi klare, forteller de to.

At bobilen til en drøy million har vært en god investering er det liten tvil om hos Sandaker og Rygh:

– Så absolutt! Vi forflytter oss til alle mulige kroker av landte for egen maskin, vi kan lage mat og overnatte her, og vi kan for eksempel invitere journalister og andre inn til pølser og kaffe.

Bilen er veldig god å kjøre, mest som en personbil, og med behagelig fjæring. Med turbodiesel på 177 hk er det heller ikke noe å utsette på ytelsene.

Konkurranser er god markedsføring. Nå inviterer Happybytes sine kunder til å konkurrere om 3 Svalbard-turer.

Folkelighet

Dette er rett og slett et veldig godt verktøy for å komme nær kundene. Vi kan jobbe helt ad hoc, uavhengig av alt og alle, og bilen er dessuten en bekreftelse på den folkeligheten vi er opptatt av å formidle.

Om vi sammenligner med annen markedsføring på andre flater, der man ikke kommer så veldig langt med en million, får vi her mye igjen for pengene, understreker de to.

Også budskapet som formidles har en folkelig rød tråd:

– For oss er det viktig å ha lave og kontrollerbare kostnader for å holde på kundene. Da må vi fokusere på god kundeservice, og snakke et språk folk forstår, sier Sandaker og Rygh.

Har alt

Bilen, som ble kjøpt hos Ferda på Jessheim, er altså bygget på en VW Crafter. Den har alt som skal til for å være selvforsynt – kjøkken, bad/WC, tre sengeplasser, iPad og ellers alt nødvendig utstyr. Det er gulvvarme og Webasto med dieseldrift. Det eneste det brukes gass til er matlaging.

Utvendig er bilen dekorert i Happybytes-farger og med tydelige budskap fra eieren – blant annet med invitasjon til en konkurranse, der tre av kundene vil bli trukket ut for en tur til Svalbard med følge.

Bilen har allerede gått drøyt 5.000 kilometer, og er forsikret for en årlig kjørelengde på 40.000 kilometer.

Bobilen Happybytes valgte er en Westfalia Sven Hedin, bygget på en Volkswagen Crafter og kjørbar med vanlig førerkort.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com