Nissan X-Trail: Oss fossiler imellom…

Nissan X-Trail 6
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Nissan X-Trail ser fortsatt ut som en Nissan X-Trail, en litt tøff og robust SUV som ere en kjempegod familiebil. Foto: Frank Williksen

Nylig prøvekjørte jeg 2020-modellen av Nissans store SUV, X-Trail; en av stadig færre rene fossil-modeller på markedet. I dette tilfellet diesel, 150 hk. Til den kom jeg fra Jaguars rålekre elbil I-Pace, og det ble en opplevelse av å gå litt tilbake i tiden. Samtidig ble det også litt følelsen av å komme «hjem» til noe som var velkjent, ukomplisert og lett å forstå. I alle fall for en som er såpass fossil selv at man har nærmere seks tiår med fossile biler bak seg!

I X-Trailen sitter det en 1,7 liters dieselmotor under panseret. Den bør være såpass sterk for en bil som er så stor som X-Trail. Bilen har en egenvekt på opp mot 1.800 kg. Det betyr at 150 hk er forholdsvis moderat, men dreiemoment på 340 Nm hjelper på. I motsetning til den lydløse elmotoren, brummer det godt foran her ved akselerasjon – men lydopplevelsen er mest positiv.

For oss som har kjørt fossile biler nesten siden Syndfloden, er dette en førerplass det er lett å kjenne seg igjen i. Veldig bra, men skjermen kunne nok vært større, og bryterne nede til venstre for rattet er i overkant bortgjemt. Foto: Frank Williksen

Man kjenner seg igjen

I forhold til de voldsomt motorsterke store elbilene, blir Nissan X-Trail ganske sedat, selv om bilen for sin type er ganske kvikk. Men man slipper absolutt å bli blåst bakover av akselerasjon på sportsbilnivå; i stedet får man en svært så rolig og forutsigbar fartsøkning.

Førerplass og interiør er heller ikke spesielt avantgardistisk. Her er det ingen digitale krumspring med skifte av instrumentdesign med et knappetrykk. Man kjenner seg fort igjen i et godt, gammelt konsept med to store klokker og info fra kjørecomputeren i midten. Ikke mye å gå seg vill i, akkurat!

På midtkonsollen finnes heller ikke fancy girvelgere i form av trykknapper eller små dreiehjul – her er det en god, gammeldags girvelgerspak. Punktum.

IMX Kuro – blir dette din neste elbil fra Nissan?

Liten skjerm

Om førerplassen ellers er det mest godt å si. Sikten er fin, det er gode justeringsmuligheter med både sete og ratt for å finne en god kjørestilling, og selve førersetet har god lengde på selve seteputen, noe som slett ikke alltid er en selvfølge. Utstyrsmessig er det også greit, slik man venter av en toppmodell (Tekna). Her finnes rattvarme, varme i baksetet, navigasjon, adaptiv cruise kontroll og det man kan forvente av førerstøttesystemer.

Det jeg savnet mest, var en større infotainmentskjerm på dashbordet, dagens utgave er litt beskjeden mot hva mange konkurrenter kan by på. Fortsatt er en rekke brytere plassert lite synlig og ikke særlig mer tilgjengelig nederst på dashbordet til venstre for rattet – upraktisk.

I et så fossilt miljø er det ellers likevel klart at vi som har en fortid full av diesel- og bensinbiler likevel lett føler oss som hjemme, og lett finner oss til rette.

Her snakker vi real bakseteplass! Bildet viser forhåpentligvis også den gode åpningsvinkelen på døra som gjør inn- og utstigning enda lettere. Foto: Frank Williksen

Svært bra bakseteplass

Ros ellers for det innvendige designet, som er lekkert med tofarget skinn, og ditto ros for høyden som gjør inn- og utstigning svært komfortabel.

Mens vi er innendørs skryter jeg gjerne også litt av bakseteplassen, som er svært bra, og bagasjerommet, som også holder godt mål. Jeg kjørte bilen som 5-seter, og da er volumet bak 565 liter, noe som med nedfelte seter kan økes til hele 1.996 liter. Det er altså en skikkelig arbeidshest vi har med å gjøre.

Under dørken i bagasjerommet – som kan alterneres i to forskjellige høyder – finnes nok et innslag som blir sjeldnere og sjeldnere i nye biler i dag: Et godt, gammeldags reservehjul.

Glimrende familiebil

I det hele tatt: Mye å kjenne seg igjen i her ombord, og jeg ser absolutt ikke noe galt ved det. Faktisk er det slik at denne bilen slår enhver tilgjengelig elbil i forhold til mine behov og min bruk av bilen. Jeg kjører mye langt, og bruker bil på jobbturer opp til 70-80 mil en vei, eller mer. Da er det fortsatt diesel som gjelder og går.

Også for mange andre er dette en glimrende familiebil, ikke minst om hytta ligger litt kronglete og uveisomt til! Og la deg ikke skremme av at det er en diesel. X-Trail har Euro 6 motor av nyeste slag med AdBlue-tilsetning. Det betyr for eksempel at helseskadelige nærutslipp ikke lenger er noe tema.

Bagasjerommet er heller ikke det du klager på først med en Nissan X-Trail. Bemerk at gulvet kan senkes et godt hakk, slik at det blir enda mer plass. Foto: Frank Williken 

Noen tall, Nissan X-Trail dCi 150 Tekna 4WD XTronic:

Motor: 4-syl. turbo diesel, 1,7 liter. 150 hk. 340 Nm.

Drivverk: CVT automatgir. Nissan intelligent 4WD. ESP, førerstøttesystemer som bl.a. filvarsling og blindsonevarsling.

Lengde x bredde x høyde: 4,69 x 1,83 x 1,71 m

Akselavstand: 2,71 m

Bakkeklaring, uten last: 210 mm

Egenvekt: ca. 1.800 kg

Tillatt totalvekt: 2.400 kg

Hengervekt: 1.500 kg

Bagasjerom (5-seter): 565 – 1.996 l

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,7 sek.

Toppfart: 199 km/t

Forbruk, blandet kjøring: 0,75 – 0,78 l/mil (WLTP)

Pris: Fra kr. 568.650,-

Nissan slår til med landets billigste el-sjuseter

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com