Nye piggdekk i år?

Nokian_Tyres_Test_Center_in_Ivalo_016
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Om du ikke bor et sted med tørr vei hele vinteren, men har snø og is over alt, får du økt sikkerhet med piggdekk. Men hva skal du velge? Er det noe nytt? Svaret er ja.

Bildet øverst: Om du lar et smart dataprogram bestemme hvor på dekkets såle du skal plassere piggene, vil du kunne redusere slitasje og støy samtidig som du sikrer best mulig grep. Det har finnene gjort med det nye dekket. Begge fotos Nokian.

Av Stein Bekkevold

Jo, finske Nokian har et nytt piggdekk med ny plassering av piggene. Les mer nedenfor.

Men: La oss først se på hva som kreves: Ifølge Statens vegvesen har du som sjåfør personlig ansvar for at kjøretøyet har godt veigrep, hele året. Og husk at riktig merking og mønsterdybde ikke er noen garanti for godt grep.

Kravene til mønsterdybde er dessuten ulike sommer og vinter. Fra 1. november til og med første søndag etter 2. påskedag, skal du ha minst 3 millimeter mønsterdybde. Hvor lenge kravet gjelder vil variere hvert år, alt etter når påsken er. For Nordland, Troms og Finnmark gjelder kravet fra og med 16. oktober til og med 30. april.

På sommertid, fra første søndag etter 2. påskedag til 1. november, skal mønsterdybden være minimum 1,6 millimeter – men dette er i minste laget.

Og: Du kan ikke bruke sommerdekk på vinterføre, fordi sommerdekk ikke har godt nok veigrep på is og snø – men det vet du jo.

Husk også

Dersom det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig veigrep, må bilen ha vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende – også utenfor disse periodene. Og se her: Piggdekk kan bare brukes fra og med 1. november og til og med første søndag etter 2. påskedag.

I Nordland, Troms og Finnmark kan piggdekk bare brukes fra og med 16.oktober til og med 30. april. Men: Dersom føret krever det, er det tillatt å bruke piggdekk og kjetting utenom disse datoene.

Bruker du piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul. Piggfrie vinterdekk kan du bruke hele året men det er ikke å anbefale, de blir fortere slitt enn sommerdekk fordi de har en annen og mykere gummi i slitebanen – nettopp for å gi grep på (tørr) is og på snø.

To typer pigg

For å finne årets største nyhet spurte vi finske Nokian, som har et spennende konsept med to ulike piggtyper i dekket, en type utover mot skulderen og en annen i midten av sålen.

Her er hele svaret:

– De største utfordringene under krevende vinterforhold er akselerasjon og bremsing særlig ved sving eller filbytte på snødekket vei. Under de mest krevende kjøreforholdene er gode vinterdekk første sikring. Teknologien i pigget vinterdekk Hakkapeliitta 10 bedrer grepet, og gir sjåføren tid til å reagere før grepet forsvinner og bilen kommer ut av kontroll – et stort antall tester viser dette.

Piggenes plassering er studert i datamodellering, og de nye stjerneformede piggene i skuldrene er vridd 180 grader fra den ene dekkskulderen til den andre – for å sikre at de møter underlaget i best mulig vinkel og slik skaffer maksimalt grep.

Omfattende testing gjennom vinterhalvåret med håndlagde piggdekk gjorde at Nokian etter hvert fant ut hvor på sålen de skulle plassere tillatt antall pigger og hvordan de skulle utformes.

Is og snø

Selv om godt grep på is er helt avgjørende, er stabil ytelse på våte, tørre og snødekte veier også en nøkkelfunksjon i våre nordiske vinterforhold. Finnene sier at noe av det mest krevende å håndtere er slaps, spesielt om det er kaldt og den har havnet mellom filene på veien.

Dekkmønsteret til Hakkapeliitta 10 er tett seipet, noe de mener gir økt stabilitet og snøgrep. Mønsteret i senterområdet er ekstra stivt, dette gjør kjøreresponsen svært presis på bare veier – uten at det går ut over vintergrepet. Slike kombinerte egenskaper er typiske for gode nordiske vinterdekk. Det er her særlig Nokian, Michelin og Continental utmerker seg.

Ruller lett

De nye piggdekkene viser lav rullemotstand og godt grep for kalde vinterdager, men gir også godt veigrep i mildere temperaturer – uten denne blandingen av egenskaper hadde ikke dekket vært et ekte nordisk vinterdekk. Takket være den nye gummiblandingen er rullemotstanden lav, noe som senker utslipp og slitasje. Den nye blandingen gjør etter fabrikkens mening at det nye piggdekket er et ansvarsfullt alternativ for bilister.

De fortsetter:

– Den datasimulerte piggplasseringen ble også brukt for å øke komforten, ved å redusere forstyrrende lydbølger – da ved hjelp av databasert frekvensanalyse.

Når en pigg slår mot underlaget skapes lydbølger som går videre gjennom gummien til dekkets stålbelter, og så til dekksiden. Så går lyden inn i felgene og gjennom hjulopphenget inn i bilens karosseri – og til kupeen – metall leder jo lyd svært godt. Fordelen med den optimaliserte, støysvake piggplasseringen er at vi kunne fjerne de mest plagsomme frekvenstoppene – de som våre ører opplever som de mest forstyrrende.

Ja, da så. Vi får stole på at de trauste finske ingeniørene vet hva de gjør. Med det strenge klimaet de lever i skulle det egentlig bare mangle…

Bilde 1: Om du lar et smart dataprogram bestemme hvor på dekkets såle du skal plassere piggene, vil du kunne redusere slitasje og støy samtidig som du sikrer best mulig grep. Det har finnene gjort med det nye dekket. Begge fotos Nokian.

Bilde 2: Omfattende testing gjennom vinterhalvåret med håndlagde piggdekk gjorde at Nokian etter hvert fant ut hvor på sålen de skulle plassere tillatt antall pigger og hvordan de skulle utformes.

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com