Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Opel Zafira-e Life: Fristende alternativ for storfamilier

Zafira-e 2
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Den ligner mest på en stor varebil, men har i el-utgave arvet navnet fra Opels tidligere (fine!) flerbruksbil Zafira. Man trenger ikke være garvet Opel-entusiast for å klappe lii for denne – her får storfamilien et spennende el-alternativ!

Av Frank Williksen

Den lokale Opel-forhandleren i Drammen forteller at de allerede har flere bestillinger på nye Zafira-e som mannskapsbil, og den passer selvsagt strålende til dette også. Bilen er tilgjengelig som 8- eller 9-seter, og kan leveres med to forskjellige lengder – L2 på 4.959 mm eller L3 på 5.309 mm.

Fra 429.900 kroner

Tre utstyrsvarianter er å få. Rimeligst er Business-versjonene, som starter på 429.900 kroner med det minste batteriet (50 kWh). Vil du ha 75 kWh batteri og lenger rekkevidde, stiger prisen for denne utgaven til 489.900 kroner.

Innovation leveres bare med 75 kWh batteri, og her starter prisen på 522.900 kroner, mens toppmodellen Elegance (også 75 kWh batteri) i den korteste utgaven koster fra 559.900 kroner.

Her sitter tre voksne meget bra. (Foto: Frank Williksen)

Nok, men heller ikke mer

Felles for alle modeller er elmotor på 100 kW (136 hk) og dreiemoment 260 Nm. Egenvekten er fra 2.012 til 2.183 kg, avhengig av modell, og at bilen er relativt lett, redder også ytelsene litt – for 100 kW på en såpass stor bil er noe i underkant, etter min mening.

Når det er sagt, så skal det innrømmes at de 100 kilowattene sikkert vil vise seg tilstrekkelig til all vanlig bruk. Dette er tross alt ikke en bil man kjøper med høye hastigheter og inspirerende svingkjøring som viktigste mål!

Praktisk detalj: Bakruten kan åpnes separat. (Foto: Frank Williksen)

God plass til bagasje

Som en praktisk bruksbil for storfamilien, derimot, er den midt i blinken. Seter kan justeres på flere måter og tas inn og ut av bilen, og selv i kort versjon som 8-seter er det overraskende mye plass til overs for bagasje helt bakerst, minst 550 liter. Spanderer man på å gå opp til L3, øker lengden med 30 cm – og bagasjeplassen øker deretter til minst 980 liter. Da skal det være mye til aktiv familie før man ikke får med seg det man har bruk for. Tillatt totalvekt på opptil 3.100 kg forteller også om god nyttelast.

Tilhenger på 1.000 kg

Av ytre mål ellers nevner jeg at bredden er 1,92 m og høyden 1,90 m. Det siste sladrer om både komfortabel inn- og utstigning og super sikt fra førerplass. Og grei tilgjengelighet i de aller fleste parkeringshus.

For mange er tilhenger viktig. Dette er et tema med mange variasjoner for elektriske biler. Opel tilbyr en hengervekt med brems på opptil 1.000 kg for Zafira-e. Det skulle rekke til å berge bortkjøringen av hageavfall, i alle fall.

Begrenset til 130 km/t

Ytelsene har jeg vært innom. Jeg har kjørt bilen for lite til å være veldig bastant, men inntrykket er absolutt at 100 kW rekker til det meste. Det voldsomme frasparket som kjennetegner mange el-personbiler i dag er fraværende i Zafira-e, men bilen akselererer greit, både under fart og fra stillstand. Opel oppgir 0-100 km/t på 12,1 sekunder med den minste (og letteste) batteripakken, mens den med 75 kWh-batteri trenger et drøyt sekund mer.

Toppfarten er elektronisk begrenset til 130 km/t.

Førerplassen i Zafira-e er gjenkjennbar Opel, noe som i det store og hele betyr bra. (Foto: Frank Williksen)

300 km ved greie forhold

Opel Zafira-e kan ta hurtiglading opptil 100 kW. Da vil man med 75 kWh batteripakke trenge 48 minutter fra 0 til 80 prosent. Med det mindre batteriet er tilsvarende tidsforbruk ned til 32 minutter.

Rekkevidden Opel oppgir med 75 kWh batteri, er opptil 329 km, mens det tallet forhandleren oppgir som realistisk under greie forhold er rundt 300 km. Tilsvarende oppgis det 231 km med 50 kWh batteri, mens det man realistisk oppnår trolig ligger nærmere 200 km. Energiforbruket som oppgis, er med den største batteripakken 2,44 – 2,73 kWh/mil, og med den minste pakken 2,17 – 2,61 kWh/mil.

Det er ikke noe galt med skjermen, men den burde ha vært større. (Foto: Frank Williksen)

Mye utstyr

Bilen byr ellers på et tiltalende interiør, med lekre skinnseter i Elegance-modellen jeg kjørte. Førerplassen er bra, med ekstra pluss for høy sittestilling og god sikt. Skal jeg innvende noe, måtte det være at infotainment/navigasjonsskjermen midt på dashbordet gjerne kunne vært noe større. Ellers veldig bra, og i Elegance-utgave er det med nyttig utstyr som head-up display, navigasjon, elektriske skyvedører med håndfri-funksjon på begge sider, mørktonede vinduer og el.justerbare forseter med massasjefunksjon. Det siste er ikke noe å le av, men faktisk veldig nyttig på lange turer. Massasjen gjør at man holder seg mer våken og opplagt – og tåler bedre lange distanser.

Panorama glasstak kan gjerne også kalles nyttig, med masse ekstra lys inne i bilen som skaper inntrykk av mer volum.

Med campingenheten på plass, blir Opel Zafira-e en liten bobil. 

Blir en liten bobil

Rosinen i pølsa tror jeg for mange kan bli ekstrautstyrs-pakken som heter Zafira-e Life Camping. For et pristillegg på 60.000 kroner får man her komplett utstyr for matlaging, og for å spise og sove i bilen. Dette inkluderer kjøleboks, dusjslange, kokemodul med to bluss og to gassbeholdere, vannmodul, oppbevaringsmodul og seng. Fortsatt har bilen god plass til fem personer.

Prisen man må betale for å få plass til dette, er at den bakerste seteraden må ut. Det kan det godt være verdt, for man får i praksis en kompakt liten bobil som leverer god kjørekomfort.

Les også: Corsa-e: Her har Opel fått en vinnerbil!

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com