Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Peugeot 508 PSE «skal gjøre fremtiden mindre kjedelig»

2ff70c72-6b3b-4939-97a5-4c3c961c5528
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Peugeot 508 PSE tar effektivt livet av enhver myte om at Peugeot er kjedelige biler! Denne nyheten kan vi vente på markedet mot slutten av året, både som sedan og stasjonsvogn. Det skjer med effekt og ytelser som vi tidligere mest har sett i tyske premiummodeller.

400 hk

Det nye flaggskipet i 508-serien kommer med firehjulsdrift og som ladbar hybrid. Dersom produksjonsmodellen har samme drivlinje som konseptbilen, så betyr dette 400 hk og 500 Nm. Dette gjør Peugeot 508 PSE lynrask – 0-100 går på 4,3 sekunder, men jeg tar et lite forbehold inntil vi får nøyaktige tekniske data om litt.

I forhold til standard 508, har PSE-utgaven økt sporvidde, større felger, mer utpreget sportslig styling og nye seter. Ryktene forteller også om andre materialvalg og et sterkere preg av premium.

Alt er spisset

PSE står for øvrig for Peugeot Sport Engineering, som sladrer om at her er alt spisset ekstra – effekt og ytelser, kjøreegenskaper og utstyr. Det må også til, dersom fabrikken skal leve opp til sitt nye slagord, #unboring the future. Bil skal være mer enn et fremkomstmiddel, mener altså Peugeot.

Les også: Peugeot 3008 GT Hybrid4: Råsterk, 4×4 og god el-rekkevidde

Riktig drivlinje

Som ladbar hybrid er utvilsomt Peugeot 508 PSE en riktig bil for det norske markedet. Denne teknologien gir lave utslipp og gunstig forbruk. Den gir også muligheten til helt utslippsfri kjøring i nærmiljø og bysentra. Med firehjulsdrift i tillegg kan det ikke bli veldig mye riktigere når det handler om drivlinje.

Så spørs det veldig hva som blir ren elektrisk rekkevidde, og hvordan prisnivået blir.

Satser på ladbar hybrid

– 508 PSE er den første av flere nye modeller som vil bevise at Peugeot mener noe med «Unboring the Future». Vi ser frem til å få denne bilen til Norge, og er sikre på at kombinasjonen av mye effekt, ladbar hybrid og firehjulsdrift treffer norske kunder godt. Vi har allerede veldig god ordreinngang på den ladbare firehjulstrekkeren 3008 GT Hybrid 4×4, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.

Ladbar hybrid er et satsingsområde for Peugeot, og i dag er allerede både 508 Hybrid, 508 SW Hybrid og 3008 Hybrid 4×4 på markedet.

Les også: Peugeot 3008 SUV: Får alt for lite oppmerksomhet

  • Arkiv