Puma: Ford med kvikk og kompakt crossover

Ford Puma 6
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Puma markedsfører Ford som en SUV, men hva er egentlig definisjonen på en SUV, og hva er en crossover? For min del synes jeg et typisk SUV-kjennetegn bør være firehjulsdrift. Et annet viktig kjennetegn er god høyde og stor bakkeklaring. Med til SUV-bildet hører også stort innvendig volum og praktiske egenskaper som gjør biltypen ekstra brukervennlig.

Digitalt instrumentbord, men ellers en ganske tradisjonell layout. Pluss for høy plassering av skjermen.

Crossover

Ford Puma holder så absolutt mål når det gjelder det siste, ikke minst takket være den dype boksen på 80 liter under bagasjeromsgulvet. Den er attpåtil drenert, slik at den for eksempel egner seg flott til våte støvler eller sko.

Høyden er en litt annen sak. Her er det snakk om 1,54 m, og det tilsvarer egentlig mest en ekstra høy stasjonsvogn. Jeg mener en ekte SUV bør ha en høyde på mellom 1,60 og 1,70 m. Når vi tar med i regnestykket at Ford Puma bare leveres med forhjulsdrift, så blir den for meg en crossover.

Bra med plass

Størrelsesmessig havner Puma i nedre del av C-klassen, men Ford har vært svært flinke til å få mye ut av kompakte utvendige mål. Bilen er tross alt bare knappe 4,19 m lang og 1,80 m bred. Bagasjevolum på 456 liter må da sies å være klassetopp. Legg ned baksetet, og volumet øker ytterligere til 1.216 liter. Så det står ikke på mulighetene til å få med seg mye bagasje.

Baksetet overrasker positivt med bra beinplass, men takhøyden er mer diskutabel, og personer som er særlig over 1,80 m høye kan nok fort få sveisen opp i taktrekket.

Greie forhold bak både for beinplass og bredde, men takhøyden kan fort bli snau for passasjerer som rager særlig høyere enn 1,80 meter.

Mildhybrid

Fords dyktighet med dynamiske egenskaper fornekter seg ikke i Puma heller. Bilen er rett og slett sportslig morsom å kjøre innenfor sine rammer. Disse rammene er gitt av en sprek og arbeidsvillig utgave av Fords velkjente 1,0 liter 3-sylindret EcoBoost bensinmotor. Den leverer i ST-Line gode 155 hk med et største dreiemoment på 220 Nm.

I Puma står den i en mildhybrid-konfigurasjon (mHEV). Dette betyr at bilen ikke kan kjøres bare på elektrisk strøm. Derimot leverer den elektriske motoren ekstra hjelp for bensinmotoren. Dette gir litt ekstra skyv ved akselerasjon og lavere bensinforbruk. Bilen kan ikke kobles til nettet for lading, den separate batteripakken for elektromotoren lades under kjøring.

Bagasjeplassen er en av Pumas sterkeste sider, ikke minst takket være den store boksen under dørken.

Manuell girkasse
Med en egenvekt på 1.280 kg, og 155 hk til å dra, blir Puma ST-Line ganske spretten. 0-100 går unna på 9,0 sekunder, og toppfarten oppgis til 200 km/t. Bilen oppleves også typisk «frisk» under kjøring, og det er ingen ting å utsette på responsen ved pådrag.

I Ford Puma ST-Line satt det en 6-trinns manuell girkasse. Jeg må rett og slett innrømme at dette var så uvant at jeg trodde noe var galt da jeg tråkket på bremsepedalen og trykket startknappen inn uten at noe skjedde. Et lite blikk ned til høyre og venstre ga forklaringen: En girspakknott med tallene 1 til 6 og R på den ene siden, og en god gammeldags clutchpedal på den andre! Veldig uventet, i en tid da nesten alle velger automatgir i en eller annen form.

Sportslig modell

Når dette er sagt, så bør det i ærlighetens navn legges til at en Ford med manuell girkasse vanligvis er svært så funksjonell. Det var da også Pumaen, og etter de første kilometerne ble det riktig så morsomt!

Et bra førersete som støttet bra der det skal, og et godt tilrettelagt førermiljø bidro på sitt vis til en god kjøreopplevelse.

ST-Line betegner en ekstra sportslig modell. Dette bekreftes med 30 ekstra hk fra grunnversjonen. Det betyr også ekstra mye utstyr, og min prøvebil hadde bl.a. 18 tommers 5-eikede mattsvarte alu-felger, mørktonet glass, trådløs lading, digitalt instrumentbord, LED kjørelys, delskinn seter, sportsunderstell, aluminiumspedaler og Fords SYNC3 med B&O Sound System med 10 høyttalere. Med til bildet hører også FordPass modem med E-Call, filskiftassistanse og filskiftvarsler, intelligent hastighetsassistanse og tretthetsvarsling.

Spennende og litt sportslig design preger bilens ytre.

Nyttig ekstra utstyr

Prisen starter på 310.300,- for Ford Puma ST-Line. Prøvebilen hadde fått med seg en del ekstra utstyr (som jeg nok også hadde valgt om jeg skulle spesifisere en slik bil selv). Det viktigste her var førerassistentpakken til 13.000 kroner. Den omfatter antikollisjonssystem, blindsoneinformasjon, adaptiv cruise kontroll, parkeringsassistent med sensorer foran og bak og ryggekamera. I tillegg fulgte det med oppvarmet ratt og frontrute, LED hovedlys, panorama glasstak, el. bakluke og nøkkelfri adgang og start. Pluss på metallic lakk, og bilen ender på kr. 356.600,-, slik den er beskrevet.

Les også: Ford Fiesta Hybrid er neste elektrifiserte Ford-modell

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com