SEAT har lyktes godt med kompakt-SUVen Ateca.
For kort tid siden hadde jeg en prat med den relativt nyansatte sjefen for SEAT-importen i Norge, Ole K. Ågotnes. Ikke overraskende var det resultatene hittil, og kursen videre, jeg ville vite mer om.
SEAT gjorde comeback i Norge 1. april 2018, etter lang tids fravær fra det norske markedet. Det kan trygt slås fast at startåret var suksessmessig heller moderat, med 161 solgte biler.
Så kom da også SEAT med et helt nytt konsept; bilene skulle bare selges på nett uten tradisjonelle forhandlere. Det nærmeste man kom tradisjon, var showrom i Oslo, Bergen og Trondheim, der interesserte kan få mer informasjon, prøvekjøre – og selvsagt også skrive kontrakt. I tillegg er det biler tilgjengelig for prøvekjøring i Kristiansand, Stavanger og Tromsø. Denne omsetningsformen er neppe Ola bilist helt moden for ennå…
Importøren opplyser da også at flere showrom er under vurdering. Og selv om SEAT mangler forhandlere i vanlig forstand, så er servicebehovet godt ivaretatt med 21 servicestøttepunkter over hele landet.
Det har sine fordeler å være del av en stor familie…
– Vi skal bruke tiden fremover på å bli enda bedre på det som har gått bra, fastslår SEAT-sjef Ole K. Ågotnes.
Ingen bil med ledning
– Livet ser lysere ut fremover, mener Ågotnes, som forteller at oppskriften videre er å bli enda bedre på det som gikk bra i fjor, og skalere ned det som ikke fungerte.
Vi ser allerede tegn til justert kurs på markedsføring, og mer vil tydeligvis bli synlig gjennom året, både på dette og andre områder.
En ekstra utfordring med relanseringen av SEAT i Norge, er selvsagt at den spanske produsenten så langt ikke har hatt en eneste modell med ledning. I elbil-gale Norge er naturligvis dette på grensen til straffbart…
Men de fossile SEAT-modellene er faktisk riktig bra. Jeg har prøvekjørt flere av dem, og dette er biler som er vel verdt å vurdere.
Ibiza er kanskje den SEAT-modellen flest nordmenn kjenner til, ikke minst takket være våre hyppige besøk i Spania, der denne småbilen er svært så synlig.
Krevende utfordring
Selv falt jeg nok mest for kompakt-SUV’en Ateca, selv om Tarraco – SEATs svar på Skoda Kodiaq – kanskje var den mest imponerende modellen. Det blir da et spørsmål om hva man har av behov: Ateca er en kompaktmodell, Tarraco en stor SUV.
Og nå er den første el-SEATen ikke veldig langt unna…
Det som blir mest avgjørende for merkets videre liv i Norge, er nok hvor raskt man klarer å øke kjennskapen til en merkevare som har vært borte fra Norge lenge. Samtidig har man meldt seg inn i et kor der mange synger veldig høyt, så utfordringen er absolutt krevende.
Les også: Kia Sportage: Dagens dieselmotor langt bedre enn sitt rykte
Ateca min favoritt
Av de modellene jeg har prøvekjørt, er det så langt Ateca, en kompakt SUV, som er min favoritt. Bilen er 4,36 m lang og 1,84 m bred, og høyden er 1,61 m. Bagasjerommet tar 485 liter, og den trekker tilhenger på 1.950 kg (140 hk TSI) eller 2.000 kg (190 hk TSI).
Både bagasjerom (øverst) og baksete er på høyde med de beste i klassen.
Grunnleggende SUV-fordeler som komfortabel inn- og utstigning, og meget god sikt fra førerplass, er oppfylt. Til mine formål har den veldig riktig størrelse, og dette er en vesentlig årsak til at den ville vært mitt SEAT-valg. Jeg skal villig innrømme at den nyeste tilveksten, den store SUV-en Tarraco, nok imponerte meg mer. Men hvorfor taue rundt på mye mer bil enn man faktisk har bruk for?
Ja, nå bruker også jeg mobilen som bilnøkkel
Svært godt utstyrt
Ateca leverer gode ytelser, også om man nøyer seg med 140 hk bensin. Selv med firehjulsdrift fikser den akselerasjon fra 0 til 100 km/t på under 10 sekunder, og det er mer enn raskt nok for de fleste.
Seter og førerplass er meget bra, og bilen byr på god kjørekomfort; en riktig prioritering for denne biltypen.
En førerplass som er ganske tradisjonell og lett å finne frem i. Det er også lett å kjenne igjen VAG-slektskapet.
SEAT leverer sine Ateca med firehjulsdrift, DSG automatgir, parkeringsvarmer og tilhengerfeste som standard utstyr. Metallic lakk, frakt og levering er også inkludert i prisene. Ifølge hjemmesiden, spanderer man dessuten på toppen vinterhjul og 3-års serviceavtale (45.000 km) i tillegg.
Her er det altså atskillig mer enn vanlig som er inkludert, så Ågotnes har sine ord i behold om komplett utstyrte biler.
Priser som starter på 455.000 kroner (140 hk) og 539.500 (190 hk) er absolutt i øvre sjikt i klassen, men så er altså mye inkludert som du må betale ekstra for hos de fleste andre.
På listen står blant annet adaptiv cruise kontroll, parkeringssensorer foran og bak, frontassistent med automatisk nødbrems, LED hovedlys og LED baklys, navigasjon, Alcantara seter, trådløs lader, ryggekamera og mye mer. I tillegg er Ateca godt a jour også med sikkerhetsteknologi gjennom førerassistansesystemer og state-of-the-art passivt sikkerhetsutstyr.
Andre SEAT-modeller skal jeg komme tilbake til i senere innlegg.
SEATs siste tilvekst er en stor SUV – Tarraco – som også kan leveres som 7-seter.