Skoda Kamiq: Tsjekkerne viser hva de kan – igjen og igjen

Med Kamiq har Skoda igjen vist hva de kan, også med en mindre bil. (Alle fotos: Frank Williksen)

En ukes samvær med Skodas nyeste fossile baby, Kamiq i Style-utgave, etterlater først og fremst tre inntrykk: Mye bil for pengene, plass og smarte løsninger på vanlig Skoda-nivå – og en imponerende utstyrspakke i sin klasse.

Nykommeren både ser ut – og virker – større enn den faktisk er, for Kamiq er en liten bil. Det bekrefter de ytre målene, som sier at bilen er 4,24 m lang, 1,79 m bred og drøyt 1,55 m høy. Oppskriften ellers er dagens melodi: Tverrstilt motor foran og forhjulsdrift. Dagens melodi synes jeg også det er at Kamiq leveres med 7-trinns DSG-automatikk som standard girkasse.

Spennende design? Nja – men bilen er pen og ryddig i linjene, og den ekstra høyden stiller naturligvis også sine krav til designerne.

Ekstra høyde

Bilen er en crossover, et begrep som er noe diffust for mange. I mine øyne dekker dette mest en kombinasjon av SUVens høyde og praktiske fordeler med et design som ligger noe nærmere stasjonsvognen. Nettopp høyden var en av de faktorene som for meg gjorde Kamiq til en veldig likandes bruksbil. Ja, jeg vet hvor gammel jeg er – men jeg vet også at det er nok av atskillig yngre bilførere som verdsetter de fordelene ekstra høyde gir.

De ytre målene til tross, fornekter ikke Skoda seg på bakseteplassen. Selvfølgelig er bredden noe snauere enn i de større modellene, men det er både høyde og beinplass nok. Og det skulle jo bare mangle at ikke bilen også har varme i baksetet.

Liten bil, ja – men plassen i baksetet er ganske så rommelig.

Plass – og smarte løsninger

Det er litt typisk Skoda at man samtidig har klart å få med et bagasjerom av brukbar størrelse – og med attraktive løsninger som el-drevet bakluke, ekstra beskyttelsesnett og foldbare lastekroker. Med variabel gulvhøyde kan du også få et ekstra skjult oppbevaringsrom under gulvet.

Jeg nevnte stikkordet smarte løsninger innledningsvis. Den el.drevne bakluken har jeg allerede vært innom, men selvfølgelig har også Kamiq plass i førerdøren til sammenleggbar paraply, og rommet er selvsagt drenert slik at det ikke samler seg vann her. Dersom du – som meg – har hatt lett for å ty til sterkt språk når du fyller spylervæske, ja da er Kamiq bilen. Her er det integrert trakt, og den funker helt etter planen – rett og slett smart, Skoda!

Jammen har Skoda klart å få plass til et bra bagasjerom også.

På nett

Det finnes så klart førerplasser som imponerer mer enn Kamiqs, men ikke så mange som er mer oversiktlige og funksjonelle. Her er det du trenger – og det er stort sett der du forventer at det skal være. Som ny modell i 2020 har naturligvis også Skoda Kamiq digitalt dashbord med fem alternative visningsvalg, som du kan velge fra rattet. Med Skoda Connect er man i tillegg alltid på nett, med alle de mulighetene dette innebærer – inkludert tilgang til hjelp om det skulle trengs underveis. I prøvebilen var det elektrisk justerbart førersete, og da blir jo tilværelsen enda et hakk hyggeligere. Stort, mørktonet glasstak bidrar i samme retning.

Skoda Octavia RS – ABT-raffinert og løftet til 290 hk

Viktig utstyr

Bilen har dessuten fire forskjellige kjøremodus – øko, normal, sport og individuell modus. Viktige utstyrsdetaljer ellers, er full-LED hovedlys med fjernlys-automatikk og LED baklys, i tillegg til adaptiv cruise kontroll. Mye av dette kan gjerne defineres som sikkerhetsutstyr. Godt lys, for eksempel, og den adaptive cruise kontrollen som utvilsomt bidrar til å redusere risiko for klassikeren med påkjørsel bakfra.

Sikkerhetsutstyr ellers er også helt på høyden, med blindsonevarsler, ryggeassistent, manøvreringsassistent, ryggesensorer, parkeringsassistent og front assist med fotgjengerbeskyttelse – i tillegg til kollisjonsputer i alle mulige retninger.

Ryddig og funksjonell førerplass, og større infotainmentskjerm enn ventet. Og alltid på nett, selvfølgelig.

Bilen har fått digital instrumentering med forskjellige visningsvalg. Dette ble min favoritt.

Komfort

Her er det altså masse bil for moderate penger, men kan den kjøre også? Svaret er ja, så absolutt. I normal modus (og øko) er prioriteten klart lagt på komfort. Resultatet er en bil som trives også på litt lengre strekninger. Skulle man ønske seg mer vekt på skarpe kjøreegenskaper, må man velge sport. Veldig skarpt blir det ikke da heller, men forskjellen er svært så merkbar.

 

Motor nok

Under panseret på min prøvebil satt det en liten 3-sylindret turbo bensinmotor på 1,0 liter med 115 hk. Dette høres unektelig temmelig beskjedent, men motoren overrasker stort! Den er mye kvikkere enn jeg hadde ventet, og har såpass god akselerasjon som 10 sekunder blank fra null til hundre, og toppfart som nærmer seg 200 km/t. At den fortoner seg høyst brukbar, har noe med maks dreiemoment på 200 Nm fra 2.000 til 3.500 omdreininger å gjøre.

Under min testuke endte jeg med et snittforbruk på temmelig nøyaktig 0,6 l/mil. Mye var bykjøring, men det var også noen litt lengre turer. Dette er helt akseptabelt, og er enda et godt argument for bilen for bilkjøpere som ennå ikke er helt modne for elbil.

Og så er det – som du har lest – mer enn nok av andre gode argumenter for denne bilen.

Skoda med tøffere Karoq-modell

Skoda Kamiq Style – noen tall:

Motor: 3 syl., 999 cc. Turbo. 115 hk, 200 Nm 2.000 – 3.500 o/min.

Drivverk: Forhjulsdrift, 7-trinns DSG automatisk girkasse. Det meste som finnes av førerstøttesystemer.

Lengde x bredde x høyde: 4,24 x 1,79 x 1,55 m

Akselavstand: 2,65 m

Bakkeklaring: 188 mm

Egenvekt: 1.176 kg

Tillatt totalvekt: 1.732 kg

Hengervekt m/brems: 1.200 kg

Bagasjerom: 400 – 1.395 l

Akselerasjon, 0-100: 10 sek.

Toppfart: 193 km/t

Bensinforbruk, blandet kjøring: 0,61 l/mil (oppgitt) – 0,60 l/mil (oppnådd)

CO2-utslipp: 139 g/km.

Pris: Fra kr. 317.900,- (prøvebil uten ekstrautstyr). Prøvebil som beskrevet: kr. 392.336,-.

Følg og lik oss: