SsangYong Rexton Sports pickup: Denne er på høyde med bestselgerne på det meste

Rexton Sports 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Hvis du er i markedet for en barsk pickup, bør du absolutt ta deg tid til å bli kjent med nye SsangYong Rexton Sports. Jeg har kjørt bilen noen dager, og den får godkjent med god margin i de fleste disipliner. Skulle jeg valgt en pickup i dag, er dette en bil jeg absolutt ville vurdert.

Bilen jeg prøvekjørte, var en Rexton Sports Premium 2,2 diesel med 181 hk, 7-trinns automatgirkasse og valgbar firehjulsdrift.

Som konkurrentene, tilbyr også SsangYong en førerplass opp mot personbilnivå, med god komfort og mye utstyr. Selv med bare en person i bilen, og ingen last, oppfører den tøffe pickupen seg høyst kultivert på veien, også i marsjfart på motorvei er det lite å utsette på verken støynivå eller fjæringskomfort. Det hele fungerer upåklagelig; en trivelig bil å kjøre.

Mye plass

Inntrykkene ble heller ikke svekket med mer belastning – om noe, ble den enda mer stabil og «rolig» på veien. Når bakluken felles ned, er lasting og lossing fra planet også lettvint. Med double cab og som varebil, har man dessuten et digert rom tilgjengelig bak forsetene.

Bak forsetene er det et hav av lasteplass.

Selve lasteplanet måler 1,57 x 1,30 meter, mens karmene er 57 cm høye. Her kan man med andre ord få plass til litt av hvert.

4×4, automat og god effekt

Firehjulsdriften kan man koble inn/ut etter behov. På tørre og bare veier er det liten grunn til å velge annet enn høy bakhjulsdrift. Når 4×4 er valgt har man også ekstra hjelp fra differensialsperre, dersom forholdene blir virkelig krevende.

Systemet omfatter dertil bakkestarthjelp og bakkenedkjøringshjelp.

Her velger du kjøremodus – bakhjulsdrift, firehjulsdrift høy eller lav – og differensialsperre.

Alle modeller som markedsføres i Norge har 2,2 liter dieselmotor med såpass bra dreiemoment som 400 Nm i det mest aktuelle turtallsområdet – fra 1.400 til 2.800 omdreininger. Effekten er 181 hk, og motoren virker både pigg og arbeidsvillig – her er det ingen fare for å bli oppfattet som sinke i trafikken. Snarere bør man ha et lite øye på hastigheten, for farten merkes lite under vanlig kjøring på vei.

Standard girkasse er en 6-trinns automat som leverer på godt nivå.

360 grader visning

På sikkerhetssiden har Rexton Sports fått med seg bl.a. blindsonevarsling, filskifteassistent og varsling om kryssende trafikk bakfra, på toppen av all standard passiv sikkerhets-utrustning.

360 grader visning på den store høyt plasserte berøringsskjermen synes jeg også hører til sikkerhetsutstyr. Dette gjør manøvreringen av den relativt store bilen både enklere og tryggere.

Det begynner å bli veldig personbillike førerplasser i moderne pickup-modeller.

Det meste er på plass

Utstyrsmessig er det lite som mangler. Begge seter er el.justerbare, og har ventilasjon i tillegg til setevarme. Skinninteriør er lekkert, og løfter interiør-inntrykket ytterligere.

Nyttige innslag ellers er av-ising av viskerbladene, cruise kontroll, lysautomatikk, regnsensor, nøkkelfritt låssystem, 9,2 tommer navigasjon med ryggekamera, audio-betjening på rattet, parkeringssensorer foran og bak og tilkobling for Apple Car Play og Google Android Auto.

Tilhenger maks 3 tonn

SsangYong Rexton Sports er en stor bil, knappe 5,10 m lang og 1,95 m bred. Høyden er 1,87 m med takrails, og akselavstanden er 3,10 m. Minimum bakkeklaring mellom akslene er 21,5 cm.

Prøvebilen hadde en egenvekt på 2.192 kg, og tillatt totalvekt 2.880 kg. Dette etterlater en nyttelast på ca. 700 kg. Tilhenger med brems får maksimalt veie 3 tonn.

Taper på kapasitet

De sterkeste konkurrentene på det norske markedet i dag, er Isuzu D-Max, Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger og Nissan Navara. Mitsubishi er dessuten underveis med en ny modell av sin pickup, som også har vært veldig populær tidligere.

Prismessig plasserer SsangYong Rexton Sports seg forholdsvis midt på treet, over Isuzu D-Max, som vel er mest prisgunstig, og under VW Amarok, som er den dyreste (og mest motorsterke).

Bilen henger ikke etter på verken utstyr, sikkerhet eller veiegenskaper, men taper litt på kapasitet. Maks tilhengervekt er lavest av disse med opptil 3.000 kg, og nyttelasten ligger jevnt over ca. 200 – 300 kg bak konkurrentene.

Hva du trenger avgjør

Samtidig er bilen den som kanskje ligger aller nærmest personbilfølelse på veien, så mye står og faller med hvor store lass du har behov for å kjøre med – og hvor tung tilhenger som kan være aktuelt.

Kjører du mest alene, eller med bare litt last bak forsetene eller på planet, er bilen absolutt et konkurransedyktig valg.

Barsk å se på er bilen uten tvil.

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com