Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Stor elbil – kort rekkevidde

1280px-Mercedes-Benz_EQB_004
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Det er rart å se hvordan elbilene har vokst siden de første kom – du husker danske Kewet Buggy og de første fra Think?  Dagens utvalg rommer alt fra mer normale familiebiler til doninger på godt over to tonn, og de ser vi på her – ikke minst når det gjelder rekkevidde.

Bildet øverst: Mercedes EQB er en stilig bil med litt mer beskjedne mål enn de største beistene – men den er da tung nok, likevel kan den godt tenkes å ha litt bedre reell rekkevidde enn de andre – avhengig av vær og vind og trykk på pedalen…. (Foto: Mercedes)

Av Stein Bekkevold

Nå får du enorme fem meter lange elektriske biler av SUV-type, store og to tonn tunge – så hva krever de av batteri og ladeevne for å ha vettug rekkevidde?

Vi har sett på BMW iX, NIO ES8, Audi e-tron og Mercedes EQ – forbruket per mil er bare unntaksvis under 2 kWh. Nykommeren Voyah er også diger og dyr – enda en ny elbil som fort bikker ¾ million.

Rare greier, en trend som sterkt minner om gamle dagers børstraktor – da hurragutta skulle kjøre Geländewagen mellom Holmenkollen og Børsen …

BMW iX 4WD

er fem meter lang og veier 2,4 tonn tom, og du må ut med 874.000 kroner og oppover for å få deg en – om du absolutt må. Men du får jo de tre bokstavene i navnet, da …

Maskin på 385 kW (523 hk) og 630 Nm med en batteripakke på 71 kWh. Om du er uheldig med været og tung i pådraget bruker den 23 kWh på ti mil. 2,3 kWh på mila.

Deler du 71 minus 5 kWh med 2,3 havner du på en rekkevidde på under 30 mil, med netto fullt batteri. Og en god stund før det MÅ du lade! Ladetid med veggboks er 7 ½ time.

Fabrikken sier for øvrig noe rart i reklamen: iX har en Cd på 0,25. Hadde vært gøy å overvære målingen, for 0,35 er kanskje riktigere. Men vi er jo bare en skarve fly- og bilingeniør …

Audi e-tron

stiller i samme vektklasse med 2,4 tonn netto, maks 3 tonn, og forbruk helt opp i 2,6 kWh/mil. Den er 4,9 meter lang og to meter bred, 1,63 meter høy.

Med et nettobatteri på 64 kWh (brutto 71,2) må du regne med en realistisk rekkevidde på et stykke under 26 mil, og du må stadig speide etter neste ladestasjon.

Beklager, men hva er nytteverdien? Bortsett fra at det klør godt i sjelen… Teknisk og økonomisk minner det om tull – vi trodde ikke sånt ville komme før de nye faststoff storkapasitet batteriene er her.

Kinesiske NIO ES8 er en av de nyere på det norske elbilmarkedet. De fleste nye store er fem meter lange, og veier godt over to tonn i kjørbar stand med folk om bord. Det som en gang var elbiler av middels familiestørrelse, er nå også kjemper til oppunder en million kroner – da med alle mulige duppeditter. (Foto: NIO)

NIO ES8

er en stor, relativt ny (i Norge) kinesisk SUV med nytt batteriopplegg: du kan dra til Lier ved Drammen og bytte pakka på noen minutter. Med 100 kWh batteri koster bilen 680 000. Du leaser ifølge fabrikken den store batteripakka for to tusen i måneden. En på 75 kWh koster 1400. Bilen er til 97 prosent av aluminium – smart i noe så digert, men det koster mye mer enn stål, så at de klarer å holde prisen så vidt lav er en kinesisk gåte.

Fabrikken har bred batteriskifterfaring med over 900 stasjoner i Kina, og skal bygge ut også her. ES8 er fem meter lang – den nye standarden for stor elbil – og to meter bred og 1,76 høy, men vekten oppgir de ikke på sine sparsomme hjemmesider.

Data vi fant etter leting der – sidene består av studiobilder og skryt: Forbruk 21,5 kWh/100 km, fra 20 til 80% hurtiglading 30 min, nominell rekkevidde er 50 mil med 100 batteri (men den tviler vi på) og motoren er en asynkron på 535 hk/400 kW.

Vekten bør jo være lavere enn de andre kjempene – la oss si 2000 kg minus 15-20% og det blir 1600 + kg netto. I beste fall. Kommer tilbake så snart NIO svarer …

NIO ES8 er så vidt vi vet den eneste av el-kjempene som er bygd helt i aluminium, og ære være dem for det, men hvordan klarer de å holde «normal» pris med et så dyrt metall? (Foto: NIO)

Batteribytte

I motsetning til Tesla, som har prøvd dette, men aldri har tilbudt det i stor skala – og i stedet gir deg Supercharger-nettet – har NIO bygget et operativt nett på 700 byttestasjoner langs flere tusen kilometer kinesiske motorveier.

Den første fasen (2018) omfattet 18 stasjoner på 14 steder langs G4, 2 273 kilometer vei mellom Beijing og Perleflodens delta. Dette sto klart i november 2018.

Fra mai 2022 har NIO 917 stasjoner i Kina, og åpnet sin første i Europa, i Norge (Lier), med planer om å utvide i andre norske byer. Så vi vet per juni langt mer om stasjonene enn om bilen …

Mercedes EQ-serie

ble først vist i Paris i 2016! Så den er de store elbilenes farfar; vi ser på den mest normale, EQB 250. Denne er ifølge importøren 4,68 m lang og 1,83 bred, 1,7 høy og med tomvekt 2,1 tonn. Motoren i variant 250 sitter foran, og yter 190 hk ifølge importør, som dropper at effekt SKAL oppgis i kW. Momentet er 385 Nm.

Fra importør koster bilen 456 000 pluss levering – totalt fort vekk en halv mill. Batteriet holder maks 66,5 kWh, og oppgitt WLTP-rekkevidde for 250 er 474 km, noe vi kan redusere litt fordi slike batterier nesten alltid har mindre utnyttbar nettoenergi enn maks, og fordi forbruket ofte er litt høyere enn WLTP.

Om du klarer mer enn 33-35 mil før du MÅ ha ladet er du god. Du har jo to tonn pluss å dra på. Om vi sier 60 kWh utnyttbart batteri og oppunder 2 kWh/mil forbruk havner du på 30 mil maks. To kWh pluss på mila ser jo ut til å være normen for disse bilene, men EQ-serien er jo mindre og noe lettere enn de største beistene.

EQB er en del av EQ -familien, som ifølge Mercedes nå omfatter 10 modeller. Den er basert på gamlefar GLB og leveres både med forhjulsdrift og 4matic – da med to motorer.

De har en vanlig asynkron foran i de tohjulsdrevne, men i tillegg en permanentmagnet synkron bak i 4WD. Årsaken skal være at du da lettere kan velge mellom driftseffektivitet og høyt dreiemoment.

EQB bygges med fem eller syv seter, i Norge har den syv. Modeller for Kina kommer fra Beijing Benz-anlegget. Andre bygges i Kecskemet i Ungarn. EQB kom i salg i fjor som 2022-modell for Kina og Europa. På hurtigladestasjon kan også EQB lade med opptil 100 kW, med ladetid fra 10 opp til 80 prosent batteri på litt over 30 minutter – passe for et pølsestopp.

Med bilens lader klarer du 11 kW via veggboks. Alt dette er vanlig for klassen. EQB har akselavstand 3 meter og romslig interiør, som alle i klassen. Derfor har den en tredje seterad som norsk standard, totalt syv seter. Bakerst kan to passasjerer lavere enn 1,65 sitte, altså barn eller temmelig små voksne.

Les også: Mercedes-Benz EQB 350 4Matic: God på det meste

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com