Sure på Euro NCAP…

Volkswagen-Up-696x464
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Etter at vi for et par uker siden publiserte Euro NCAP test-omtalen av Dacia, har lesere uttalt seg negativt om testingen. Dette er fullt forståelig dersom de eier biler med dårlig testresultat, eller selger dem i Norge.

Reaksjonene på EuroNCAP – rundt i Europa – startet så fort de begynte å legge ut det ene dårlige testresultatet etter det andre, helt fra starten av.

Av Stein Bekkevold

Bilbransjen påsto at programmet var betalt av Volvo, som da hadde satset atskillige millioner på å bygge sikrere biler. Men her er fakta om organisasjonen, som du selv kan lese mer om ved å klikke deg inn på hjemmesiden:

Nøytral informasjon

Euro NCAP er et frivillig bilklassifiseringssystem som opprinnelig ble startet av det svenske veivesenet (Vegverket), Fédération Internationale de l’Automobile og International Consumer Research & Testing. Det er i dag støttet av 14 medlemmer og forsknings-, bil- og forbrukerorganisasjoner i en rekke EU-land.

Programmet gir europeiske forbrukere nøktern og nøytral informasjon om sikkerheten i personbiler. I 1998 flyttet de fra London til Brussel.

Inntil fem stjerner

Programmet er formet etter New Car Assessment Program, startet 1979 av US National Highway Traffic Safety Administration. Andre områder med slike (men ikke helt identiske) testprogrammer er Australia og New Zealand med ANCAP, Latin-Amerika med Latin NCAP og Kina med C-NCAP.

Euro NCAP utgir testrapporter og gir inntil fem stjerner og grundig omtale basert på kjøretøyenes ytelse i ulike kollisjonstester, som front-, side- og stolpekollisjon, og kontakt med fotgjengere.

De ulike resultatene omtales for seg i rapportene, som hvem som helst kan laste ned. Så her er det ingen plass for konspirasjonsteorier og bortforklaringer. Du skal lete en god stund for å finne noen som er mer seriøse i omtalen av nye biler. Send oss gjerne tips om du finner noen!

Bildet øverst er hentet fra en av de mange tusen avslørende testene som er publisert de senere årene. Denne – en VW Up – klarte seg ganske bra. Andre små er blitt stygt smadret. Poenget har alltid vært at fabrikkene skulle innse hvorfor og hvordan de kunne bygge sikrere biler, og kjøpe beregningsprogrammer som kunne hjelpe dem samtidig som stålfabrikkene ustanselig sto på for å tilby bedre materialvarianter og formingsmetoder. Dette har gitt langt sikrere biler, med lettere karosserier. (Foto: Euro NCAP)

Les også: Liten og lett bil – eller stor og tung?

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com