Med Tonale plugger Alfa Romeo seg forsiktig inn i den elektriske tiden. Bilen er Alfas andre SUV.
Tekst: Morten Løken Kværnstrøm
Foto: Stellantis
Storebroren i segmentet er Stelvio som kom for fem år siden, men kun med forbrenningsmotor. Det er den største drivkilden i Tonale også. Toppversjonen Q4 er en plug-in. Batterikapasiteten er 15,5 kW og skal gi en rekkevidde på 60 km. Turbo-bensinmotoren har et volum på 1,3 liter. Sammen gir dette en totaleffekt på 275 hk – og en akselerasjon 0 – 100 på 6,2 sekunder.
Den drar på alle fire, elmotoren gir kraft til bakakselen.
En snillere Tonale tilbyr 1,5 liters bensin med turbo, som kommer med 160 eller 130 hestekrefter. Denne er en mildhybrid som lades under kjøring. Automatkassen har sju trinn. En dieselversjon med 130 hk er også presentert. Disse har forhjulsdrift – med en ny differensial med automatisk innslag som skal sørge for bedre fremdrift ved behov.
Om alle versjonene kommer til Norge, er ikke klart. Heller ikke pris, men Tonale skal ankomme landet til høsten.
Designmessig er det tydelig at det er en Alfa. Den er rett og slett smellvakker. Ikke minst innvendig – med sitt instrumentbord vendt mot føreren. To digitale skjermer på henholdsvis 12,3 og 10,5 tommer viser instrumentene og infotainmentsystemet.
App er på plass, og oppdateringer skjer trådløst – kalt OTA som er en forkortelse for Over the Air.
Under strømmingen av avdukingen i begynnelsen av februar, lovte administrerende direktør Jean-Philippe Imparato en sportslig kjøreopplevelse. Kanskje noe selvsagt – siden det er innbakt i varemerket Alfa Romeo.
Nytt er lagring i skyen av bilens data, NFT, non-fungible token. Oppdaterte data lagres under hele bilens levetid – uavhengig av eier. Ingenting kan klusses Historikken kan avleses (for de som får tilgang) – og sikrer reel status på bilen ved for eksempel eierbytte eller verkstedbesøk.
Oppgitte mål er 453 cm i lengde, 184 cm i bredde og en høyde på 160 cm. Mer informasjon kommer så fort bilstoff.no får det.