Toyota Corolla fornyer seg: Godt nytt for mange

Corolla 3
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

For alle som ennå ikke kan – eller vil – kjøpe elbil, er den oppgraderte Toyota Corolla-serien en god nyhet. I den nye generasjonen fremstår modellen høyst vital og levende, og med mange tiltalende kvaliteter for bilkjøpere som fortsatt vil kjøre fossilt – men på en mest mulig miljøvennlig måte.

At det er verdens mest solgte bilmodell gjennom tidene som her fornyer seg, kaller automatisk på interessen hos mange.

Av Frank Williksen

I 2023-versjon har Corolla et friskt og moderne design både inn- og utvendig for begge de tradisjonelle karosseritypene – en 5-dørs stasjonsvogn og en 5-dørs kombikupé. SUV-kjøperne er det nå Corolla Cross som tar seg av, for øvrig på en helt utmerket måte.

Av de «vanlige» utgavene, er det trolig stasjonsvognen som vil friste flest kjøpere. Den er rommelig, kjører bra med særlig vekt på komfort – og er dessuten kvikk og morsom å kjøre om man spanderer den sterkeste motoren.

Dette er familien Corolla – 5-dørs kombi, stasjonsvogn og sedan. (Foto: Toyota)

Tolvte generasjon

Bilstoff var med da bilen ble presentert for europeisk motorpresse forleden, og en dags prøvekjøring i områdene rundt Malaga i Spania ga et positivt førsteinntrykk. Bilene vi fikk kjøre, var oppdaterte utgaver av det som faktisk er 12. generasjon av bestselgermodellen. Ifølge Toyota med både sterkere motorer og bedre kjøreegenskaper.

Til den nye elektronikkplattformen i Corolla hører et nytt heldigitalt 12,3 tommer kombiinstrument og Toyota Smart Connect multimedia og infotainmentpakke.

Forbedret hybridløsning

Utvendig skal det et trenet øye til for å se nevneverdig forskjell på Toyota Corolla 12. generasjon før eller etter 2023-modell. Her var det vel heller ikke de største behovene for designjusteringer – det nåværende karosseriet er både moderne og tiltalende med enkle, rene linjer.

Bilen har fått femte generasjon av Toyotas hybridteknologi, som ble introdusert med den første Prius-modellen i 1997. Her er det en rekke forbedringer som både har gitt vektreduksjon og effektivitetsøkning. For eksempel er den komplette drivakselen blitt 15 prosent lettere enn før, takket være bruken av nye materialer.

Dagens Corolla har et frontuttrykk de fleste liker godt – men den ser nok mer sinna ut enn den faktisk er… (Foto: Frank Williksen)

Mer sømløst

Det nye litium-ion batteriet er også blitt lettere, samtidig som effekten er øket. Toyota lover også økt levetid for batteripakken – og lavere støynivå som følge av nytt kjølesystem. Det har nå blitt mulig å plassere batteriet under baksetet slik at dette ikke lenger stjeler av plassen i bagasjerommet.

Etter å ha kjørt mange hybride Toyota-modeller i forskjellige utgaver – også Corolla – er det merkbart at den oppdaterte hybridteknologien gir en bedre kjøreopplevelse enn tidligere generasjoner. Kjøringen er mer sømløs og komfortabel, både på svingete lokalveier og på motorveier. Ved høyere marsjfart er dessuten støynivået følbart senket takket være lavere turtall.

Kjapp 2-liter

De nye Corolla-modellene leveres med 4-sylindrete rekkemotorer på 1,8 eller 2,0 liter. Systemeffekten er henholdsvis 140 og 196 hk. Den minste motoriseringen gir absolutt godtagbare ytelser i klassen, med akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 9,1 sekunder. Likevel ville jeg nok vurdere å spandere pristillegget for 2-literen, som klarer det samme på pene 7,4 sekunder- og som definitivt er kvikkere og morsommere å kjøre.

Ikke minst ved kjøring i høy marsjfart på motorvei er den største motoren å foretrekke med noe lavere støynivå. Det blir til syvende og sist et spørsmål om hvilket bruksmønster man har, og om man synes den høyere effekten er prisen verdt.

En førerplass det er lett å trives i. (Foto: Toyota)

«Ser» mer enn før

Corolla har Toyota T-Mate som standardutstyr uansett modell. Her er sikkerhetssystemer og aktive systemer for førerstøtte og parkering samlet. Det innebærer blant annet bedre systemer for oppdagelse av ulykkesrisiko og flere nye funksjoner som skal øke sikkerheten. Med oppdatering «over the air» oppdateres programvaren automatisk uten at bilen må inn til service.

Et nytt kamera i fronten dekker et bredere område både foran bilen og til sidene, og kan oppdage objekter foran bilen på dobbelt så lang avstand som det forrige kameraet. Radaren i fronten er også utvidet og «ser» flere hindringer nære bilen enn tidligere, inkludert forskjellige objekter langs veikanten. Dette gjør også kollisjonsvernsystemet mer effektivt.

Skybasert

Bilen er ellers spekket med førerstøttesystemer som primært skal bidra til å øke sikkerheten. Dette inkluderer blant annet en oppdatert adaptiv cruise kontroll, filholder, forbikjøringsassistent, nødbremssystem, skiltleser, styreassistanse, blindsoneradar og mye mer.

Toyota Smart Connect-systemet er standard, og har en berøringsskjerm med blant annet betjening av funksjoner som brukes ofte – klimaanlegg og lydanlegg. Skybasert navigasjon gir sanntids trafikkinformasjon som har fordeler for mest mulig effektivt valg av kjøreruter.

Stort bagasjerom på stasjonsvognen – og formen er meget lastevennlig. (Foto: Toyota)

Fra 377.600

Systemet har talefunksjon og selvsagt integrasjon av smarttelefon for Apple CarPlay og Android Auto. De best utstyrte modellene har større skjerm og raskere prosessor foruten integrert navigsjon og enkelte andre fordeler.

I rimeligste utgave starter Toyota Corolla 2023 på 377.600 kroner (5d 1,8 Sense). Dyreste 5d-modell er 2,0 Executive Panorama til 503.700, men trolig vil den mer spesielle 2,0 GR Sport appellere vel så mye til mange kjøpere – her er prisen 464.800 for en mer sportslig utstyrt utgave.

Større og større

Likevel er det ventet at det er stasjonsvognen som blir seriens bestselger. For denne starter prisen på 396.400 kroner (stasjonsvogn 5d 1,8 Sense). Denne utgaven toppes med stasjonsvogn 5d 2,0 Executive Panorama til 526.800 kroner. Igjen kan nok 2,0 GR Sport-versjonen friste mange med prislapp så vidt under 500.000.

Opprinnelig var Toyota Corolla kjent som en typisk småbil, som etter hvert vokste inn i C-segmentet, som her i landet gjerne ble kalt Golf-klassen. I dagens utgave har den stukket i alle fall den ene tøffelen inn i D-segmentet, og burde fylle kravene til familiebil for de fleste.

God størrelse og fin plassering av den sentrale skjermen. (Foto: Toyota)

Komfort-prioritert

Bilene vi prøvekjørte i Spania var 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. Begge er 1,46 m høye og 1,79 m brede. Stasjonsvognen er gode 4,65 m lang, noe som er hele 28 cm lengre enn kombikupéen. Dette gir et hav av forskjell på bagasjeplassen, selvfølgelig. Akselavstanden er også ulik – 2,70 m for stasjonsvogn og 2,64 m for kombikupé.

Den innvendige plassen er bra, også i baksetet, selv om Corolla ikke er blant de bredeste bilene i klassen. Komforten er upåklagelig. Toyota har spandert bra seter rundt om, og fjøring og demping ligger helt tydelig i god komfortsone. Støyisolasjonen gir i tillegg et hyggelig inntrykk – selv ved kjøring i relativt høy marsjfart på motorvei.

Noen vil ha del-elektrisk

Et hovedinntrykk etter en dags første bekjentskap, er at nye Corolla er en lettkjørt, godt utstyrt og trivelig bil å ferdes med. Spanderer man på seg 2-literen, får man dessuten en betydelig kjappere og morsommere bil å kjøre.

Bilen er rommelig og brukervennlig – og har et innbydende design, både inn- og utvendig. I et marked med stadig færre stasjonsvogner på modellkartet, er den utvilsomt et viktig alternativ for dem som fortsatt vil nøye seg med delvis elektrifisering. Og dem finnes det stadig noen av…

Toyota Corolla 2023 Hybrid – 5d kombikupé og stasjonsvogn:

Motor: Rekkefirere på 1,8 eller 2,0 liter, systemeffekt henholdsvis 140 og 196 hk (103 og 144 kW).

Drivverk: Forhjulsdrift, trinnløst automatgir (CVT). Førerstøttesystemer i full bredde.

Lengde x bredde x høyde: 4,65 x 1,79 x 1,46 m (stasjonsvogn) – 4,37 x 1,79 x 1,46 5d kombikupé)

Akselavstand: 2,64 m (5d) – 2,70 m (stv.)

Bagasjerom: 360 l (5d) – 596 l (stv)

Egenvekt: 1.240 (5d – 1,8)

Akselerasjon, 0-100 km/t: 9,1 sek (1,8 liter) – 7,4 sek (2,0 liter).

Toppfart: 180 km/t

Bensinforbruk: 0,44 l/mil

CO2-utslipp: 100 g/km (1,8 l) – 98 g/km (2,0)

Priser: Fra 377.600 til 526.800 kroner.

Les også: Toyota: Den nære fremtiden for drivlinjer er både-og

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com