Toyota: – Nei, det blir ikke elbiler nok til alle – ennå

Toyota 1
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Selv om Toyota har hatt en småtrøblete start for sin første rene elbil – bZ4X – så lover den japanske giganten hardt trøkk på BEV-modeller frem til 2026. Det som kan bli den første av dem, en SUV til C-segmentet ble vist som prototype under Toyota Kenshiki Forum nylig. Foto: Toyota

Bildet øverst: Under Kenshiki Forum i Brüssel viste Toyota blant annet en konseptstudie av en ny bZ – en el-SUV i C-segmentet.

Av Frank Williksen

Det var Toyotas europeiske toppsjef, Matthew Harrison, som trakk teppet til side for flere interessante Toyota-prosjekter under arrangementet i Brüssel, godt assistert av toppfolk fra forskning og utvikling.

Begrepet Kenshiki er sammensatt av innsikt (insight) og å skape forståelse (to create understanding), og det var atskillig spennende innsikt å hente fra Toyota her. Som for eksempel dette:

The Power of AND

– Det mangler rett og slett materialer nok til at det kan bli elbiler tilgjengelig for alle på kort sikt. Derfor trenger vi også hybrider, ladbare hybrider og brenselceller, fastslo Harrison.

– Hos Toyota bekjenner vi oss til «The Power of AND» – betydningen av å ha flere forskjellige alternative drivlinjer tilgjengelig. Alle disse spiller med i arbeidet videre mot karbonnøytralitet, sa han.

Karbonnøytrale i 2040

– Europa er inne i en endringsprosess uten sidestykke i verden når det gjelder forbrukerforventninger og produkter – i en tid preget av krig, inflasjon, pandemi og mangel på mikroprosessorer. Med dette som bakteppe ser vi frem mot karbonnøytralitet i vår verdensdel innen 2050. Vi er godt i rute – for oss i Toyota ligger målet ti år tidligere, i 2040. Og alle våre fabrikker og øvrige produksjonsanlegg skal være karbonnøytrale før 2030. For alle deler, service og logistikk er målet 2040, noe som også gjelder for alle våre underleverandører.

Europa først

Ved fabrikken vår i Deeside vil 60.000 kvm solcellepaneler hjelpe oss til karbonnøytralitet allerede i 2025.

På denne måten vil Europa gå foran, og være raskest ute med karbonnøytralitet av alle våre regioner, understreket Matthew Harrison. Han venter fortsatt vekst for Toyota i Europa, både på volum og markedsandeler.

Flere alternativer

– Vi tror at vår multiteknologiske tilnærming, med flere alternative drivlinjer, er grunnlaget for vår suksess – og vil fortsette å være det i årene som kommer. Vi vil lansere flere effektive batterielektriske biler – og vi vil fortsette å tilby effektive hybrider og ladbare hybrider i fortsettelsen, sa han.

Gill Pratt, sjefforsker i Toyota, supplerte:

– Rene elbiler vil ha en viktig rolle mot karbonnøytralitet, men det trengs flere alternativer, for eksempel hydrogen. Vi er overbevist om at hydrogen blir en viktig bidragsyter i klimakampen – spesielt for større og tyngre kjøretøy.

Toyota tenker flere alternativ drivlinjer. Dette er en brenselcelle/hydrogen-versjon av nye Corolla Cross. Foto: Toyota

Karbon som er fienden

Litium-prisene har gått i taket, noe som antas å bero på manko på materialer til elbilbatteri-produksjon. Dette vil nok normalisere seg litt med tiden, sa han.

– Det er karbon som er fienden, ikke en bestemt type drivlinje, understreket Kylie Jimenez, senior vice president.

– Selv i Europa tar el-utbygging tid, og ikke minst er nødvendig infrastruktur en utfordring, sa hun.

Flere med brenselceller

– For Toyota er brenselceller og hydrogen et viktig alternativ, understreket Matthew Harrison.

– Vi er litt stolte av at det går 600 Toyota Mirai drosjer i Paris. Nå utvikler vi en Hilux med brenselceller, og vi har også en Corolla Cross underveis for hydrogendrift. Ved at den får tanken under gulvet, blir heller ikke den innvendige plassen redusert, fastslo Toyotas Europa-sjef. Han tilføyde at også Toyota endrer seg.

Kinto-dobling innen 2025

– Vi går fra en tradisjonell modell med produksjon, markedsføring og salg til å bli en mobilitetsorganisasjon. Vi har allerede 150.000 kjøretøy i drift under Kinto Europa-paraplyen, fortalte han.

Kinto tilbyr ulike mobilitetsløsninger for å løse ulike transportbehov.

– Dette systemet tilbyr forskjellige eierskaps- og disposisjonsmodeller for bil, annerledes enn de kjente, tradisjonelle løsningene med kjøp eller leasing. Vi har store ambisjoner med Kinto, og forventer en dobling til 300.000 kjøretøy innen 2025, sa Matthew Harrison til slutt.

Les også: Elbil vinterlading – dette bør du vite

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com