Nei, heller ikke turbomating er noen stor nyhet, også turbo kommer fra flyenes verden. Et viktig navn var G. Daimler.
Bildet øverst: Saab 99 Turbo ble vellykket og solgte i mengder, etterfulgt av flere senere modeller fra Trollhättan. (Foto: Saab)
Av Stein Bekkevold
Daimler og kompanjongen W. Maybach laget i 1883 sin første bensinmotor. De to ingeniørene ønsket en liten og lett maskin for transportmidler til lands og til vanns. Et viktig poeng var å ordne turtallsregulering – først med en strupeanordning, som senere ble noe bedre: forgasseren.
Den aller første var en primitiv fordamper, og det er noe annet. Snart innså de to at en motor som skal suge i seg luft og samtidig dra inn drivstoff, fort ble ineffektiv. Og dette snakket de høyt om.
Det ble en tredje ingeniør som fant turboløsningen, da bensinmotoren ble dagligdags: Bilene ble jo fra 1900 vanligere – og brødrene Wright fikk i 1903 sin primitive bensinmotor opp i luften i det første motorflyet, The Wright Flyer.
En typisk turbo; turbinhjulet (rød sone) drives av avgassene, på samme aksel sitter kompressorhjulet som pumper inn luft. (Foto: NASA)
Så
I 1905 oppfant sveitseren A. Büchi (1879 -1959) turboladeren, han jobbet hos Sulzer, og fikk sveitsisk patent nr. CH 35 259 A. Der beskrives en stempelmotor som forbedres ved at energi for innblåsing av luft hentes fra motorens eksos. Slik kan nettoytelsen økes (skrev han).
Eksosenergien tas fra en aksel via en turbin, på akselen sitter et kompressorhjul i dens andre ende. Dette er da en for-kompressor for luft til sylindrene gjennom et kjølesystem som kontrollerer luft-drivstoffblandingen.
Daimler Motoren
Der har du det, 1905 altså! Resten er finpussing. Daimler konstruerte sammen med kompisen i 1885 en vertikal ensylindermotor og satte den på en tohjuling, den første motorsykkelen, Petroleum Reitwagen. Neste år kom motoren i en buss og i en båt. I 1890 endret de navn til Daimler Motoren Gesellschaft.
Verdensrekord
Turbomating av flymotorer kom under 1. verdenskrig for å kunne fly høyere, bort fra tysk maskingeværild…
Den første overladde flymotoren kom i 1910. Det var en Murray-Willat totakts rotasjonstype, en stjernemotor som snurret rundt veivakselen, akselen sto fastskrudd i flynesen.
Med laderen slapp man problemet med lavere lufttetthet på stor høyde. Fra 1916 leverte fransk industri turboer fra A. Rateau til flyenes Renaultmotorer. I 1919 satte General Electric en turbomotor i major R. Schroeders Lepere biplane, slik at det nådde marsjhøyde 28 500 fot – eller 9200 meter. Det var ny verdensrekord.
Turbo i bil
Den første serieproduserte bilen med turbo var Oldsmobile Turbo Jetfire. En modifisert sak kom i Chevrolet Corvair Monza Spyder; en Garrett AiResearch turbo med wastegate (overtrykksventil).
Effekten ble kraftig økt i forhold til sugemotorens, men påliteligheten var dårlig og produksjonen stoppet i 1963. Fra 1965 ble en turbo-Comanche – en skråstilt firesylindret – et alternativ i International Harvester Scout. Den ga 83 kW (111 hk) ved 4000 r/m og 225 Nm ved 3200 r/m. Og var i bruk til 1967.
En av de første med turbomotor var Corvair Monza Spyder, men den var ikke vellykket og forsvant snart. Dette er en spesialversjon. Foto GM Heritage.
I 1973
kom neste masseproduserte turbomatede bil, BMW 2002 Turbo. Den hadde en toliters firesylindret motor. Tydelig etterslep (sen og brå turboeffekt), visse sikkerhetsaspekter og oljekrisen i 1973/1974, gjorde at den ble avviklet i 1974.
Midt under oljekrisen (!!) kom så Porsche 911 Turbo og ble den raskeste masseproduserte. Porsche har vært sterke på turbomotor siden. I 1977 kom Saab 99 Turbo, og startet fabrikkens lange serie. Den ble etterfulgt av flere andre.
Volvo kom med sin egen brå-variant omtrent samtidig, det var vel i en 140 forsøksmodell, som senere ble 240 Turbo – bakhjulene slapp lynfort da vi prøvde den…
Garrett
I USA kom Buick med LD5 V6 i 1978. Og senere har turbo vært normen over hele verden, ikke minst i dieselbiler, og nå også i små, effektive bensinmotorer med tre eller fire sylindre.
Det er særlig Garrett som er et kjent turbonavn. John C. Garrett (1908 – 1963) var en amerikansk gründer som i 1936 startet firma i Los Angeles, senere Garrett AiResearch.
På slutten av 1940-tallet og begynnelsen av 1950-tallet laget de små gassturbiner på 15 til 67 kW. På 1950- og 1960-tallet utvidet de en rekke militære og industrielle saker for romfart og generell industri. For å utvikle dieselturboladere skilte Garrett ut en egen ingeniørgruppe fra gassturbinfolket i 1954, den ble AiResearch Industrial. Garrett døde i 1963. Navnet står fortsatt på mange turboladere. På andre kan det stå Sulzer, Moss, Saurer og ABB.
Under 1. verdenskrig var Frankrike først med turbomatet flymotor, en Renault med Rateau-turbo – den ga Nieport-flyene et overtak – en stund. (Modellfoto: Renault)
Kompressor?
Ideen med å dytte luft inn i motoren for å skaffe mer oksygen og brenne mer av drivstoffet og få økt effekt, er altså nesten like gammel som bensinmotoren. Og en kompressor er en pumpe som drives direkte av motoren via veivakselen.
Den aller første var en maskin som F Porsche utviklet for Mercedes K i 1921. Digre kompressor-matede, svarte doninger ble populære hos nazipampene fordi de utstrålte makt og maskulinitet. Og en økende dose terror…
Poenget med Porsches kompressor var å slippe langsom trykkoppbygging. Men det fine med en eksosdrevet turbo er jo at den ikke tapper motoren for effekt, den bruker restenergien i avgassene, som ellers går tapt. En moderne turbo bygger et kraftig trykk regulert med ventil, noe Garrett fant opp for å øke trykket uten å ødelegge motoren. Og ordet turbo, hva kommer det fra? Jo: Turbine booster. Nå vet du det også …