En tidligere konge-eid Cadillac V12, side om side med et kampfly, er noe av det første som møter deg i museet på Egeskov Slot.
Her kommer siste etappe av vår danske roadtrip. Om du ikke har fått med deg de første, så finner du disse enkelt ved å søke i arkivet.
Det hele startet altså med at jeg skulle prøvekjøre en Volvo V60 D4, stasjonsvognen som jeg synes er Volvos mest vellykte modell akkurat nå. I dette tilfellet med en dieselmotor med 190 hk, som jeg også rangerer som et særlig vellykket produkt.
Dette er med andre ord en bil som passer spesielt godt på de lange turene, og hva gjør vi da? Spørsmålet stilte jeg til kona. Svaret ble altså en roadtrip til Danmark, for å teste hva landet har å by på utenom ferietid med sol, strandliv og bading.
Og bare for å ha gjentatt det: Skal man på biltur sørover, er SuperSpeed-fergene fra Larvik og Kristiansand en rask og effektiv startetappe. Fra Larvik tar det 3 timer og 45 minutter til Hirtshals, og prisene er behagelige. Alt gir et ryddig og ordentlig inntrykk, kvalitet er en bra kortversjon.
Les også: Jo, Danmark er deilig også utenom sommerferien
Rimelig i drift
Kvalitet er et nøkkelord for Volvoen også. I komfort-modus kom bilens fremragende langturegenskaper virkelig til sin rett.
Vi gjorde Danmark «litt på tvers», fra Hirtshals innom Skagen, Århus, Odense og København. Dette betyr for en stor del meget gode motorveier med fartsgrense på 130 km/t. I denne marsjfarten stortrivdes V60 D4. Motorlyden var knapt hørbar, og med Euro 6-motor og AdBlue behøvde vi heller ikke ha dårlig samvittighet for helseskadelige utslipp.
Og når vi snakker om utslipp: Med et snittforbruk for hele turen på hyggelige 0,6 l/mil, var vi ingen storsyndere på CO2 heller. På hele turen vår – 779 kilometer – brukte vi drøyt 46,5 liter diesel.
Volvoen kler slottet – eller omvendt.
Lettkjørt og smidig
Selv om det danske veinettet generelt står til høy karakter, skal det ikke stikkes under en stol at det kan være både trangt og smalt på enkelte småveier og i sentrum av små og større byer.
Mest påtrengende ble dette i Odense, der man akkurat nå anlegger nye trikkelinjer med store innsnevringer og hindringer gjennom mer og mindre hele sentrum.
Her kom det ekstra godt med at Volvoen er veldig lettkjørt og smidig – og at den hadde motorkraft nok til å skyve litt ekstra kjapt når dette var nødvendig. Momentet fra 190 hk diesel kom da godt med!
På campingtur i 1924. Campingvognen til venstre i bildet, og i høyre kant trekkbilen, en T-Ford, selvfølgelig.
Egeskov Slot et høydepunkt
Den siste etappen på vei mot København og båten hjemover ga også et av de desidert største høydepunktene på turen – besøket på Egeskov Slot på Fyn. Med rundt 250.000 gjester fra april til oktober hvert år er dette det best besøkte av alle danske slott – og det finnes ganske mange av dem. Populariteten har mange årsaker, som jeg skal komme tilbake til, men den viktigste er nok grev Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille. Han er 12. generasjon som eier og bor i slottet, som familien overtok i 1784.
Hans filosofi kan oppsummeres i slagordet «Det levende slott», og levende er virkelig Egeskov, spekket med aktiviteter, opplevelser og historiske samlinger.
– Et besøk på Egeskov Slot skal være en opplevelse for både unge og eldre, fastslår direktør Henrik Neelmeyer.
Felles opplevelser
– Vi prøver å skape levende attraksjoner for tre generasjoner, slik at besteforeldre med barn og barnebarn kan reise hit sammen. Felles tid skaper trivsel for alle, og for dette er Egeskov et ideelt sted, fastslår direktør Henrik Neelmeyer til bilstoff.no.
– Her kan tre generasjoner ha en flott dag full av opplevelser, og med et minimum av forbudsskilt. Hos oss oppfordrer vi heller folk til å gå på plenen enn å hindre dem med forbud, sier Neelmeyer, som legger til at Egeskov er et av veldig få gjenværende slott med eget gartneri.
– Her dyrker vi våre egne planter for å være trygge på at vi får den kvaliteten vi skal ha. I løpet av vinteren bestemmer vi her hvilke farger kommende sommers blomster skal ha, og her kan man få råd og vink av slottets gartnere – eller kjøpe med seg ting hjem, legger han til.
Øverst fra hovedhallen for biler. Nedenfor det unike MC-museet.
Står på 2.000 eikestammer
Egeskov Slott er bygget midt ute i et lite vann, en strategisk smart lokalisering i en heller ufredelig tid. Med vann omkring seg var man mindre sårbar for angrep utenfra – og kunne lettere forsvare seg.
Slottet hviler på et fundament av stein og 2.000 eikestammer, og har fem etasjer – hver på ca. 970 kvm, så greven har bra med plass. Nå bor familien riktig nok ikke i hele bygningen hele året. I sommerhalvåret er rundt to tredeler av slottet åpent for besøkende.
Om du lurte på det, så er det dyrt å drifte en slik eiendom. Bare kostnadene til oppvarming løp siste år opp i mer enn en halv million danske kroner. Det gjør ikke ting billigere at slottet er fredet, slik at det ikke tillates endringer av de opprinnelige konstruksjonene. Noen heis vil du derfor aldri se i Egeskov Slott!
Les også: Århus – Kolmule og den fantastiske Gamle By!
Kjemikaliefri hage og park
– Vi må tjene penger for å kunne drive, for vi mottar ingen form for støtte utenfra. Derfor er de årlige besøkstallene veldig viktige, og derfor er vi nødt til å oppnå gode resultater av gårdsdriften.
Og det er mye å ivareta. Vannområdet, for eksempel, må vi passe nøye på. Blir det for tørt kan mye gå galt – og like ille kan det være om det blir for vått, sier Neelmeyer, og legger til at hele hagen og parken på Egeskov er kjemikaliefri. Det eneste unntaket som gjøres fra dette, er dersom det blir mye snegler. Bier for pollenering kjøper slottet for øvrig inn selv.
Dukkehus forsikret for 50 millioner
Å ha 10 gartnere ansatt kan høres mye ut, men ting faller litt på plass når direktøren forteller at seks kilometer med hekk alene krever 600 timers klipp og stell i sommerens løp! De eldste hekkene er for øvrig over 150 år gamle. Og så er det urteparken som skal passes på, og det faktum at det bare brukes friske blomster.
– De fleste blir overrasket over hvor stort det er her, og gjennomsnittlig besøkstid er 3,5 timer, sier Henrik Neelmeyer.
Inne i det ruvende slottet er det ikke minst jaktrommet og riddersalen man bør få med seg, men også leketøyutstillingen i øverste etasje er et besøk vel verdt.
Og glem for all del ikke Titanias Palads, det engelske dukkehuset som det tok 15 år å bygge, og som er forsikret for 50 millioner!
Fra Titanias Palads. Det øverste bildet viser en av stuene i dukkehuset. På bildet under en detalj med den oppslåtte boken på bordet med Charlie Chaplins egenhendige signatur.
Egeskov Slot med levende museum
For oss ble det så klart brukt mest tid i tidligere staller og kornrom, der vi nå finner spennende samlinger av tidligere tiders biler, mopeder, motorsykler, helikopter, fly – og litt butikker og annen moro.
Utstillingene omfatter til enhver tid 40 biler, 30 – 35 mopeder, 60 motorsykler (som alle av tekniske grunner henger ned fra taket).
I nærheten er det lagret ytterligere et 40-tall biler som brukes til utskiftning slik at utstillingene hele tiden fornyes. Som regel byttes rundt 10 biler hvert år.
Museet låner også inn private biler og samlinger. Et gjennomgående trekk ved samlingene er at det er påfallende få utstillingsobjekter av de aller eldste bilene.
Fra jaktrommet. Troféene er mange!
1957 Ford Thunderbird i gave
– Vi har nå mange flere biler fra 1960, -70 og -80-årene enn de aller eldste. Folk vil helst få en aha-opplevelse ved å se noe de faktisk kjenner igjen, sier Neelmeyer. Han forteller at museet generelt ikke kjøper inn nye objekter. Likevel får man gjerne inn et par biler hvert år som gaver.
– Det hender at noen ringer, ja. Et typisk tilfelle skjedde for tre år siden. Da ringte en dame som nylig var blitt enke, og som satt igjen med en 1957 Ford Thunderbird. Et riktig smykke av en bil, som mange siklet etter. Hun fortalte at «alle prøver å lure meg på kjøp av bilen, derfor får dere den heller – jeg har jo hørt så mye bra om Egeskov Slott,» slutter Henrik Neelmeyer.
Nå har du også hørt mye bra om Egeskov. Nå er det stengt for vinteren, men kanskje til sommeren?
Ta gjerne en sving innom riddersalen også, om du først er på Egeskov Slot.
DFDS blir aldri feil
Vår danske roadtrip avrundet vi med danskebåten fra København. I dette tilfellet ble det Pearl Seaways, en fin båt å reise med. Vi anbefaler å spandere Commodore Class lugar med sjøutsikt. Den gir det lille komfort-ekstra som «gjør» mye av turen.
Og maten, selvsagt – på god dansk manér er den topp. Lytt gjerne til forslag fra servitøren. Det gjorde vi (og nabobordet), og fikk en hummer som skal bli husket lenge!
Regnskapets time
Hva kom så vår danske off-season roadtrip på?
Her er hovedpostene, avrundet:
Color Line Larvik-Hirtshals Kr. 1.200,-
Skagen Hotel (suite) – 2.900,- (dobbeltrom fra 1.300)
Radisson Blu Århus – 2.430,- (øvre etasjer)
Hotel Odeon, Odense – 2.050,-
Middag, Skagen Fiskerest – 1.080,-
Middag, Rømer Århus – 825,-
Middag, Sortebro Kro – 2.565,- (inkl. taxi tur/retur)
Lunsj, Brøndums Hotel – 635,-
DFDS København-Oslo – 3.500,- (inkl. middag)
Mat, drikke div. – 2.200,-
Drivstoff, bompenger, park. – 1.000,-
Sum Kr. 20.385,-