Selv en bil i folkelig prisklasse, rundt 400.000 kroner, koster deg alt i alt nærmere 100.000 kroner i året, dersom den har bensin- eller dieselmotor. For en elbil i samme prisklasse slipper du med årlig kostnad på 76.000 kroner hvis du bare lader hjemme, viser en oversikt over kostnader ved bilhold fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.
OFVs oversikt over faktiske årlige kostnader for forskjellige biltyper omfatter i år også elbiler og ladbare hybrider. Beregningene – som OFV understreker er eksempler – er gjort for biler i fem forskjellige prisklasser: 200.000, 400.000, 600.000, 800.000 og 1.000.000.
– I år har vi for første gang med eksempler for elbiler og ladbare hybrider, noe vi vet at mange har ønsket seg. Her blir nok mange overrasket i den ene eller andre retningen når de ser forskjellene mellom elbiler og bensin- og dieselbiler, sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV.
Dette er Norges mest solgte bil så langt i år. Som elbil er den en vinner også på årskostnadene.
Egeninnsats kan redusere kostnaden
Beregningene som nå er offentliggjort bygger på en literpris for bensin på kr. 15,92 og for diesel kr.15,40. For strøm – inkludert kraftpris, nettleie og avgifter – er prisen pr kWh satt til kr. 1,02, som er prisen når du henter energien fra stikkontakt på veggen hjemme.
For ladbare hybrider har man gått ut fra at halvparten av årlig kjørelengde går på bensin eller diesel, halvparten på strøm.
I eksemplene er det beregnet at det betales for all service og alt vedlikehold. Egeninnsats her vil altså kunne redusere årskostnadene noe.
Beregningene viser at de årlige kostnadene for en elbil til 400.000 som kjøres 15.000 kilometer er 76.000 kroner. Dette gir en kilometerkostnad på kr. 5,07. En bensinbil til samme pris og med samme kjørelengde har til sammenligning en årskostnad på 98.000 kroner (pr. km kr. 6,53), mens dieselen koster knapt 96.500 i året (pr. km kr. 6,43) og den ladbare hybriden litt over 92.000 kroner (pr. km kr. 6,15).
BMW topper for tiden statistikken for ladbare hybrider. X1 er en av flere ettertraktede modeller.
Ikke tatt høyde for ekstern lading
Ser man på kostnadene for en bil til 600.000 kroner med samme kjørelengde er elbilen fortsatt klart billigst. Den koster for året 112.000 kroner, mens ladbar hybrid, diesel og bensin har en årskostnad på henholdsvis 123.000, 128.000 og 131.000 kroner.
I kostnadseksemplene for elbiler er det tatt utgangspunkt i at all lading skjer hjemme til kr. 1,02 pr. kWh. Dette blir selvsagt feil, siden en god del lading også skjer eksternt, noe OFV også er klar over.
Men, som markedssjefen også understreker finnes det i dag ikke representative oversikter over hvordan lading hjemme og eksternt fordeler seg. Prisforskjeller er det også mellom leverandørene, så det er til å forstå at man har valgt å bruke den samme enhetsprisen på all kjøring.
Det skal godt gjøres å hente strøm til noe særlig under 4 kroner pr. kWh ved ekstern lading, og da kjører man faktisk billigere med en dieselbil. De verste priseksemplene jeg har sett, har ligget like lover 8 kroner pr. kWh.
Les også: Volvo med rimeligere ladbare hybrider av V60 og XC60
Elbilen gunstigst – uansett
Der også slik at det – særlig i byene – er mange bilkjøpere som ikke har muligheten for hjemmelading, og som må lade elbilen eksternt dersom de velger denne biltypen.
Nå skal det tilføyes at uansett andel ekstern lading, så vil elbilen i totalkostnad komme vesentlig bedre ut enn de fossildrevne modellene. Kostnadsforskjellen er likevel klar.
Som tidligere er avskrivning den klart største enkeltposten i bilens årsregnskap. For dieselbilen i vårt eksempel (nypris 400.000 kroner) er avskrivningen satt til kr. 39.016,-. Dette er 1.500 kroner mer enn for den tilsvarende bensinbilen, og nøyaktig det samme som for elbilen.
Av de tradisjonelle fossilmerkene er det Skoda som har klart seg best, med modeller som for eksempel Kodiaq. Og nå kommer elbilene her også.
Mye er usikkert
Avskrivningen merker du ikke som utgift før du skal selge eller bytte inn bilen, men da merkes den som regel godt! I et svært turbulent marked som svinger opp og ned i takt med teknologiskiftet vi er inne i, er for eksempel usikkerheten stor om hva som vil være bruktverdien for en gitt bil og drivlinje bare få år frem i tid. Hvor hardt vil for eksempel bruktprisene på elbiler bli påvirket av stadig nye modeller med enda lengre rekkevidde eller ny ladeteknologi? Vil lave salgstall for diesel-SUV de siste årene gi økende bruktpriser for slike biler om få år?
Spørsmålene er mange, svarene får vi først litt lengre fremme.
Om vi ser på de dyreste bilene i OFVs eksempler, nypris en million, så ser vi at kilometerprisen ved 15.000 km/årlig da er kr. 11,49 for elbilen, 12,24 for ladbar hybrid, 12,93 for diesel og 13,32 for bensin.