Fra stålrør og sau i setet til skumplast …

1969_Citroen_DS_21_Pallas
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Om du kler av et riktig gammelt bilsete finner du stålrør og sau. Stålet bygget ramme og fjærer, og saueull var polstring. Så kom skumplast og verden ble ny …

Bildet øverst og nedenfor: En av de første med PUR-skumseter sto i den futuristiske Citroën DS 19 i 1957.Det var tider, det! I Pallas spanderte de plysj-setetrekk i fransk velur, rene salongen! (Begge fotos: Citroën)

Av Stein Bekkevold

Da kjemiprofessor Otto Bayer på 1930-tallet hadde grublet hardt, og etter 1. verdenskrig fylt laboratoriet med en mengde ulik skumplast – og endelig hadde fått til blærer med tynne vegger og god fasthet og fjæringsevne pluss slitestyrke, jublet bilbransjen.

Nå kunne de støpe setets innmat av PUR-skum, polyuretan – og kle det med en annen plast, som Skai fra K. Hornschuh AG, alt mens dyre engelske merker fortsatt brukte skotsk saueull trukket med kalveskinn …

Kjapt ble billig og lett PUR omfavnet av bilbransjen. Setekjernen var nå tøff skumplast og utenpå kunne du få det du ville. Citroën brukte luksusplysj i DS Pallas.

Herr professor Bayer viste sitt skum i 1952, og så ble bilseter noe helt annet, lettere, billigere og mer slitesterke. (Foto: Bayer)

1937

Otto Bayer laget sin første egentlige PUR i 1937. Den var bedre enn vanlig plast som ble laget med polymerisering av ymse olefiner for å omgå Carother´s patenter.

Tidlig arbeid ble fokusert på fibre og fleksibelt skum, og PUR ble brukt i fly under 2. verdenskrig. Poly-isocyanater kom i 1952, og fleksibelt PUR-skum kom i 1954 ved å kombinere toluen-di-isocyanat (TDI) og polyester-polyol. Disse ble også brukt til stivt skum, kunstgummi og elastomere.

Halvstivt skum

DuPont introduserte polyeter (uten s) som poly-(tetra-metylen-eter)-glykol i 1956. BASF og Dow Chemical kom med poly-alkylen-glykol i 1957. Polyeter-polyol var billigere, lettere å håndtere og mer vannbestandig enn polyester.

Union Carbide og MoBay kom også med PUR. I 1960 ble det laget 45 000 tonn fleksibelt PUR-skum. Utfordringen var å lage skum som var fjærende, holdbart og rimelig. Og da kom blåsemidler av klor-fluor-alkan, rimelige polyeter-polyoler og metylen-difenyl-diisocyanat (MDI) – og gjorde det mulig med stivere skum. I 1967 kom poly-isocyan-urat stivskum, med bedre termisk stabilitet.

I 1960-årene ble sikkerhets-deler som instrument- og dørpaneler laget av halvstivt skum kledd med termoplast.

Setets innmat er ofte skummet polyuretan PUR og stivheten bestemmes av blærestørrelse, veggtykkelse og plast-type. (Foto: Bayer)

PUR

har mange bruksområder. Over 3/4 blir skum, 50/50 fleksible og stive. PUR er i dag en mengde typer med ulik stivhet, hardhet og tetthet. Fleksibelt skum med lav tetthet brukes i møbeltrekk, sengetøy, og bilseter.

Ulikt polyetylen og polystyren kan PUR lages av diverse materialer. Variantene gir polyuretan med ulike strukturer: Stivt og fleksibelt skum, og belegg, lim, egne blandinger og fibre som spandex og polyuretan-laminat. Skum står for to tredeler.

Plasten lages nå ved at et isocyanat reagerer med en polyol. Hæ? Isocyanat og polyol? Ja: Såpekokere lager isocyanat ved å reagere aminer med fosgen. Polyol er en organisk forbindelse med flere typer hydroksyl.

Såpekoking på ingeniørnivå. Om noen lurer.

Les også: Panhard – en ekte senior

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com