Honda: Blir e:Ny1 starten på nye og bedre tider?

Honda eNy1 2
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Etter en lang periode med tilnærmet usynlighet på registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), har en periode med kraftig priskutt på den nye elbilen e:Ny1 skapt ny optimisme hos importør og forhandler.

Mens det ble registrert 14 nye Honda i Norge i 1. kvartal i 2023, var det tilsvarende antallet i samme periode i år 166 biler – et hopp opp fra 0,05 prosent markedsandel til 0,75 prosent.

Av Frank Williksen

Markedsandelen er altså fremdeles ikke noe å slenge de nedre ekstremiteter i takplankene for, men veksten er i hvert fall kraftig nok til å skape ny tro på fremtiden. Hondas langvarige anonymitet har jo heller ingen ting å gjøre med kvalitetsproblemer eller generelt lite attraktive biler.

Tvert imot har merket alltid vært kjent for god kvalitet og få og små problemer. Men Honda har også vært litt sent på ballen i forhold til det som gjelder og går av trender på bilmarkedet, og prisnivået har i perioder vært litt i utakt med marked og konkurrenter.

Honda e:Ny1 byr på atskillig fler knapper og brytere enn nye elbiler flest. Bilen byr også på et ryddig og funksjonelt førermiljø.

 

Instrumenter med viktig informasjon der vi er vant til å ha dem, rett foran rattet.

Nå går alt så meget bedre…

Så også når det handler om elbil. Godt i etterkant av de fleste konkurrentene, lanserte Honda sin e, som absolutt er morsom og kjørbar – men som ellers utmerker seg med et veldig sært design og en definitivt beskjeden rekkevidde. Og om rekkevidde kan man mene mye, men i praksis viser det seg jo at de aller fleste ønsker seg en viss margin her.

Men så kom altså e:Ny1, og nå går alt så meget bedre, slik en kjent politiker en gang uttrykte det…

Den tredelte skjermen falt i smak – oversiktlig og brukervennlig. Og undertegnedes forkjærlighet for Apple CarPlay og P1+ er avslørt…

Rare navn

Som innledningsvis nevnt, ga kampanjepris rundt 300.000 kroner raskt resultater på statistikken, men syretesten er jo hva disse tallene vil vise noen måneder etter at prisene igjen er tilbake på et normalnivå.

Honda har for øvrig også meldt seg på, tydeligvis, i bilprodusentenes uoffisielle VM i snodige og uforståelige modellbetegnelser. Det var enkelt så lenge vi kunne forholde oss til Jazz, Civic, Accord, HR-V og CR-V. Men så kom e – og nå altså, e:Ny1, hva nå dette siste måtte bety. En kvalifisert gjetning tilsier at e står for elektrisk, men resten trenger jeg hjelp til.

Midtkonsollen huser forfra og bakover girvelger, valg av kjøremodus, parkeringsbrems og parkeringsassistent. I tillegg er det plass til to kopper/flasker.

To versjoner

Honda e:Ny1 er en SUV-type, men ikke blant de høyeste av denne biltypen. Størrelsesmessig er den ganske sammenlignbar med for eksempel nye Hyundai Kona og Byd Atto 3, for å nevne et par aktuelle konkurrenter.

Bagasjerommet i prøvebilen var ca. 350 liter, som er ganske midt på treet. Bakseteplassen er overraskende bra, og bedre enn man venter når man ser bilen utenfra.

Den nye elbilen kommer i to versjoner – Elegance og Advance, der forskjellen hovedsakelig ligger på utstyrsnivået. Velger man den ca. 50.000 kroner dyrere Advance, får man med utstyr som rattvarme, mer avansert kamerasystem, flere parkeringssensorer og Hondas parkeringspilot, håndfri elektrisk bakluke, premium lydsystem og panorama glasstak. Kort sagt en riktig velutstyrt mellomklassebil.

Bakseteplassen er bedre enn ventet.

Lite piping og uling

Førerplassen i Honda e:Ny1 er ikke blant de mest futuristiske på markedet i dag, snarere er den litt brobygger fra vår gamle fossile verden til vår nye elektriske. Det betyr blant annet et instrumentbord rett foran sjåføren med nøkkelinformasjon. Det betyr også en stor, tredelt midtplassert skjerm. Nederste tredel er fast for klimaanlegget, midtre del rommer alle app’ene, og øverst finnes navigasjon og trådløs tilkobling av Apple CarPlay.

For min del fungerte dette i det store og hele veldig bra, selv om jeg ikke klarte å finne en av-knapp for hastighetsvarslingen – det blir ganske kjedelig i det lange løp med elektroniske pip så fort du er i 81 i en 80-sone! Bortsett fra dette, var bilen velsignet tyst – i motsetning til en del andre av dagens modeller, som piper og uler mer og mindre konstant.

Bagasjerom på gjennomsnittet for klassen.

204 hk

Til førerplassen hører ellers (heldigvis!) litt flere knapper og brytere enn det som er vanlig på nye elbiler i dag, og førersetet har 8-veis elektrisk justering. Det siste betyr gode muligheter for å finne «sin» ideelle kjørestilling. Siktforholdene er også helt i orden, og bilen har et meget bra ryggekamera.

På veien er dette en trivelig bil, med klar vekt på komfort. Det er lite innvendig støy, helt på høyde med andre i denne klassen, og selv i marsjfart på motorvei er det lite som trenger inn fra vei og vind.

En effekt på 150 kW – ca. 204 hk – passer godt til bilen, og gir gode ytelser. Det er selvsagt langt unna verstingene på området, men hvor står det skrevet at en familiebil må klare 0-100 på 4-5 sekunder eller mindre? Hondaen klarer det på 7,6 noe jeg tror de aller fleste kan leve greit med.

Ladeluke der grillen pleide å være kan være en sårbar plassering i norsk vinter.

Ladeluke foran

Med en batterikapasitet på 68,8 kWh, oppgir Honda en WLTP-rekkevidde på 412 km. Under gode driftsforhold bør det være realistisk å nærme seg dette tallet. For å toppe opp batteriet hjemme, oppgir Honda at det trengs 8 timer fra 10 til 80 prosent med 7 kW hastighet. Hurtiglading, med maks mottak 78 kW, krever 45 minutter for det samme.

Honda har valgt å legge ladeluken på e:Ny1 på fronten av bilen. Dette er en plassering jeg er litt skeptisk til. Det er selvsagt ikke noe problem så lenge det er sommer og sol, eller i alle fall varmegrader, men jeg aner muligheter for negative overraskelser vinters tid. En kompis som hadde elbil av et annet merke med ladeluke på fronten hadde mange og høylytte kommentarer til denne plasseringen…

Bilen har et ganske smaksnøytralt utvendig design.

Hva trengs?

Så har bilen selvsagt også noen begrensninger. Hengerfeste er ikke mulig, heller ikke taklast. Noe ekstra plass under panseret for eksempelvis ladekabler finnes ikke, og den kan ikke leveres med firehjulsdrift.

Jeg noterte meg også at passasjersetet foran mangler høydejustering, og at det bakre innvendige dekselet for soltaket ikke ruller seg inn skjult i taket, men må tas av manuelt – en litt klønete løsning.

Så spørs det hvor tungt dette skal veie? Spørsmålet blir jo til syvende og sist hva man faktisk har behov for. Den som ikke skal kjøre med tilhenger eller taklast, og som synes forhjulsdrift holder godt, mener jeg finner et bra alternativ i Honda e:Ny1 – men prisene bør nok helst ikke økes med det første.

Honda sier det selv slik: «Vi har designet nye e:Ny1 som en hverdagsbil som er en glede å kjøre. Den står klar og ladet i oppkjørselen din hver morgen og er en perfekt bil for byen.»

Honda e:Ny1 – noen tall:

Motor: Elmotor, 150 kW {204 hk), dreiemoment 310 Nm.

Drivverk: Forhjulsdrift

Lengde x bredde x høyde: 4,39 x 1,79 x 1,58 m

Akselavstand: 2,61 m

Bagasjerom: 344 l (Elegance: 361 l)

Batteri: 68,8 kWh

Lading, AC 11 kW, 10-80 prosent: 6 timer

Lading, AC 7 kW, 10-80 prosent: 8 timer

Hurtiglading (DC) maks: 78 kW

Hurtiglading DC, 10 – 80 prosent: 45 minutter

Rekkevidde, WLTP: Opptil 412 km

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,6 sekunder

Toppfart: 160 km/t

Pris: Advance (prøvebil) kr. 409.900,- (e:Ny1 fra 359.900,- (Elegance)

Les også: Opel Astra Sports Tourer Electric

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com