Jensen – var den norsk?

1920px-Jensen_FF_1968_-_front
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Noen av oss godt voksne husker Jensen-bilene, ikke minst fordi navnet er norsk. Her litt om Jensen 4WD FF.

Jensen-bilene var flotte og avanserte, men noe særlig til butikk ble aldri Jensen Motors; det var traktorer som var tingen. (Begge fotos er fra Jensen Motors)

Av Stein Bekkevold

Jensen FF var en 4WD GT fra britiske Jensen Motors, bygget mellom 1966 og 1971. Den var verdens første serieproduserte med 4WD og blokkeringsfrie bremser. Drivlinjen var fra Chrysler, med 6,3 liters V8 og 3-trinns Torque Flite A727 automat.

Først: FF 4WD kom 13 år før AMC Eagle 4WD, 14 år før Audi Quattro, og fem år før Subaru Leone. Og Dunlop Maxaret blokkeringsfrie bremser var tidligere bare brukt på fly (som Saab 37 Viggen), lastebiler og racerbiler. En testversjon ble utprøvd i en Jensen C-V8.

FF

betyr Ferguson Formula, etter *Ferguson Research Ltd., som laget bilens 4WD. FF var utviklet fra den bakhjulsdrevne Interceptor, var 127 mm lengre og mekanisk veldig ulik. Standard var sikkerhetsbelter foran, turteller og kartlommer…

FF var et innovativt kjøretøy, men solgte ikke bra. Prisen var høy – 30 prosent høyere enn Interceptor, og mye høyere enn for luksus GT-er fra mer kjente merker. Så de bygget bare 320 FF V8.

7,2 liter

FF led av et merkelig designproblem, umulig å fikse: Fører satt i høyre sete, uten mulighet for å bygge bilen venstrestyrt; girhuset stakk inn i venstre seteplass. Styring og bremseservo satt på høyre side, uten plass til venstre. Så på 1970-tallet gikk Jensens eksport bare til land med høyrekjøring…

FF kunne ikke selges i USA, det aller største markedet. Et duste-prosjekt. En eksperiment-FF kom i 1968 med en 7-liters Hemi fra Chrysler – i USA. Flere Hemi- modeller ble ikke bygget. En “SP FF”-versjon skal ha blitt laget. Denne hadde en 7,2-liters motor med et “Six Pack” induksjonssystem (tre 2-port forgassere). Mindre enn ti ble bygget.

Firmabakgrunn

Jensen Motors Ltd bygget sportsbiler og nyttekjøretøy i West Bromwich. Brødrene Alan og Richard Jensen ga navn til den gamle karosserivirksomheten til W. J. Smith & Sons Ltd i 1934. Den opphørte i 1976. Firmaet ble gjenåpnet i 1998, men ble oppløst igjen i 2011.

De bygde i mange år spesialkarosserier for andre ved siden av biler av eget design, da med motorer og mekanikk fra Ford, Austin og Chrysler. Rettighetene til Jensens varemerker fulgte med da de ble gjenåpnet i 1998, de drev ved Liverpool til 2002.

Under senere eiere ble en ny versjon av Interceptor annonsert i 2011. Den skulle bygges i det gamle Jaguaranlegget i Browns Lane, Coventry. Men det ble en saga blott…

Historie

I 1926 laget norskættede Alan Jensen (1906-1994) og broren Richard (1909-1977) et nytt sportskarosseri med båthale, på en av Austins første Chummy baby. Den ble oppdaget av A. H. Wilde, sjefingeniør i Standard Motor Co. Han overtalte Alan Jensen til å bli med i New Avon Body Co, et Standard Motor-selskap, og der tegnet Jensen de første Standard Avon åpne to-setere – bygget fra 1929 til 1933.

Han fortsatte å tegne biler for Avon og flyttet så med bror Richard til Austinforhandleren i Bournbrook, i en bygning som fortsatt står der, nær University of Birmingham. Der laget Jensenbrødrene populære karosserier til nye Wolseley Hornet og Hornet Special.

Til brødrenes sorg ble bilene bare lansert som The Patrick Special, og i 1931 flyttet brødrene. En ekte engelsk surresaga, altså.

Ferguson

På 1930-tallet ville racerfører Freddie Dixon lage en supersikker familiebil, med 4WD og firehjulsstyring. Da han kjørte i Ulster TT, møtte han Harry Ferguson, som stelte bilen.Ferguson hadde laget et system for sikre traktorer, og Dixons ideer interesserte ham.

Armeoffiser og racerfører Tony Rolt, som hadde hyrt inn Dixon for å stelle bilen, ble interessert, og startet Dixon-Rolt Developments Ltd. Etter krigen overtalte de Ferguson til å investere.

Ferguson hadde solgt seg ut av Massey-Harris, som var blitt til Massey Ferguson. Han hadde også vunnet en stor rettssak om patentjuks mot Ford Motor Co, og hadde mye å investere. I 1950 startet han Harry Ferguson Research Ltd. i Redhill. Ferguson var styreleder og Rolt og Dixon direktører.

De ville utvikle en 4WD familiebil og selge rettighetene. Ferguson flyttet til Coventry, noe Dixon mislikte – og sluttet. Like etter brøt Ferguson med Massey Ferguson, og anla nye lokaler for Harry Ferguson Research Ltd i Coventry. Men ingen var interessert i bilene.

For å øke interessen startet Tony Rolt utvikling av en Coventry-Climax-motorisert 4WD P99 Formel 1-bil i 1960. Selv om Ferguson døde i 1961, ble P99 kjørt i 1961 britiske F1 av Rob Walkers team. Bilen kjørte bare én gang. Den vant senere et ikke-mesterskapsløp på Oulton Park med Stirling Moss bak rattet. Dette er den eneste seieren til en 4WD bil i F1 (og det siste løpet Moss vant i Europa), og teknologien ble forbudt i 1983.

Les også: Pierce Arrow – blank luksus

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com