Lexus LS 500h: Kongebil. Med stor K!

Lexus 1-kopi
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Hvis du er i markedet for ny sjefsbil, har jeg et glitrende forslag til deg: Lexus LS 500h. Da Lexus fornyet sitt flaggskip i fjor, ble dette gjort grundig på alle måter. Resultatet er en bil som har potensial til å få selv de mest kresne kjøpere til å nikke anerkjennende.

Og: Ikke bare gir bilen uttrykket «alt utstyr» nytt innhold, men den presenterte seg også til priser som startet rundt 400.000 kroner lavere enn forgjengeren. Selv for kjøpere i dette segmentet, vil jeg tro at en slik prisjustering blir lagt vekt på!

Jeg har selv prøvekjørt en av toppmodellene, og opplevelsen ble litt som han du vet i baronens seng: «Drømmer jeg, eller er jeg våken?»

Hvis vi starter med utvendig design, kan vi slå fast at Lexus LS 500h er en bil folk definitivt snur seg etter. Slanke, elegante linjer og harmoniske proporsjoner preger bilens ytre, og Lexus har ikke falt for noen fristelser i retning av ekstravagante ytre staffasje – her er det akkurat passe mye krom og pynt; hovedlinjene i karosseriet gir all den estetikk man kan ønske seg.

Les også: Haben Sie grosse rusk in das forgasser?

Dørdekor for 148.200

Skyhøyt nivå preger også interiøret, med en nitid nøyaktighet i alle detaljer, og en finish som er et luksusmerke verdig. I bilen jeg prøvekjørte hadde man også tatt med et typisk japansk innslag – Kiriko glassdekor sammen med Origami foldestoff i dørtrekkene. Denne utsmykkingen kan nok med et norsk øye fortone seg noe uvanlig, og er kanskje ikke det første man velger som tilleggsutstyr når det står 148.200 kroner på prislappen. Men i Japan er dette det ypperste man kan ønske seg på området.

Kiriko glassdekor sammen med Origami foldestoff i sørsidene har en prislapp på pene 148.200 kroner…

En rimeligere variant er Kiriko i kombinasjon med semi-aniline lyst skinn dørtrekk, til «bare» 59.300…

«Har alt» stemmer godt

Noe av det jeg ble mest overrasket over da jeg første gang satte meg inn i Lexus LS 500h, var den Lexus-typisk minimalistiske instrumenteringen. I prinsippet har man bare et stort klokkeformet instrument foran seg, i tillegg til el-ur og en 12,3 tommer betjeningsvennlig skjerm for infotainment med navigasjon mm.

Dette er stort sett instrumenteringen i bilen – men hva mer trenger man?

I praksis opplever man fort at dette holder i massevis, ikke minst i kombinasjon med en suveren utgave av Head-up display.

Utstyrsmessig holder det også bra – at Lexus LS 500h «har alt», er ingen overdrivelse, og listen over tilgjengelig ekstra utstyr er kort.

Store skjermer i baksetet

Luxury-utgaven jeg kjørte, hadde blant annet taktrekk i alcantara og semi-aniline skinnkvalitet ellers, med ekstra dekor og formsømmer. Alt styres elektrisk i 28-veis forseter og 18-veis bakseter med varme og ventilasjon. Det er el. solgardiner bak, og også rattet har el-justering, slik det sømmer seg en bil i dette segmentet.

De to passasjerene i baksetet kan kose seg med to TV-er og Blu-Ray spiller, og blir de lei av å se på skjermen, kan de jo titte nærmere på glassdekoren og den spesielle Origami-løsningen på dørsidene…

Baksetepassasjerer har hver sin store TV-skjerm, akkurat her er det DAB og radio som gjelder.

At bilen har 360 grader kamera, massasje i forsetene, et strålende Mark Levinsonlydanlegg med 24 høyttalere og eget kontrollpanel på senterkonsoll bak kan jo også nevnes…

Komfort – og sportslig om du vil

Å kjøre Lexus LS 500h er en nytelse; en studie i høy komfort. Luftfjæringen gir en opplevelse av å «flyte» over små og større ujevnheter, og en forbilledlig støyisolasjon gir et usedvanlig tyst og lunt interiør.

Selvsagt er denne velvoksne fireseteren utviklet med prioritet på komfort, og for uanstrengt kjøring over lange distanser. Men skru kjøremodus-velgeren til Sport, og du får oppleve den andre siden av Lexus LS 500h. Den som forteller om akselerasjon fra 0 til 100 km/t på småpene 5,5 sekunder og en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Og kjøreegenskaper, styring og girskiftmønster som justeres meget merkbart for å møte en mer aggressiv kjørestil.

På denne førerplassen tåler man rause strekninger før slitasjen blir påtrengende.

Selv valgte jeg det meste av tiden «Normal», og det var ingen mangel på kraftoverskudd da heller…

Flott Volvo – men den koster over millionen

Permanent firehjulsdrift

Lexus LS 500h er, som den lille h’en forteller, en hybrid. I dette tilfellet har den en 3,5 liters V6 bensinmotor med 299 hk og en elmotor som leverer 179 hk. Systemeffekten er IKKE det samme som summen av disse to tallene, men oppgis til 359 hk. Samlet dreiemoment på 600 Nm i tillegg er mer enn nok til å dra skinnet av de fleste kjente pølser, og det hele leverer en sterk opplevelse av diskret overskudd.

Alt i alt gir altså dette ytelser som en 5,0 liters V8, formidlet gjennom en 10-trinns Multistage kraftoverføring med fire «ekte gir» og seks elektriske.

Permanent firehjulsdrift med Torsen-differensial sikrer optimalt grep og fremkommelighet.

Forbruket skremte ikke

Min prøvekjøring med bilen foregikk utelukkende i Norge, noe som legger sterke begrensninger på testing av fart og kjøring med høye hastigheter over litt lengre strekninger. Denne skulle jeg veldig gjerne ha opplevd noen dager på tyske motorveier!

Selvsagt kan man velge blant flere kjøremodus – fra det særdeles komfortable til det skarpe, sportslige!

Til tross for de store kreftene, oppgir Lexus selv et forbruk ved blandet kjøring på 0,67 l/mil. Som vanlig matchet ikke jeg dette, og med mye småkjøring endte min prøveperiode på like under 0,9 l/mil. Dette synes jeg heller ikke er verst – bilen veier tross alt rundt 2.400 kg, så det er litt vekt å flytte rundt på. Og det er med hybrid som med tradisjonelle drivlinjer – forbruket blir hva du selv gjør det til. Kjører du rolig og jevnt, kan en bil som denne gå relativt rimelig. Bruker du høyrepedalen på pumpemåten, er det på den annen side lett å sende forbrukstallene opp gjennom soltaket.

Avansert sikkerhet

Lexus LS 500h er en stor bil, nesten 5,24 m lang og 1,90 m bred. Høyden er 1,46 m og akselavstanden 3.125 mm. Med luftfjæring er bakkeklaringen 147 mm.

Sikkerheten har Lexus alltid tatt på alvor. Slik er det ikke minst i denne bilen, og ifølge fabrikken var man her først i verden med følgende nyheter:

– Utvidet kollisjonsvern med autobrems og fotgjengergjenkjenning foran og bak.

– Aktiv styreassistanse og fotgjengervarsel linket til head-up display.

– Front krysstrafikkvarsel med link til head-up display.

Til LSS+ sikkerhetspakke hører også radar diagonalt foran, radar bak og stereo kamera, dynamisk adaptiv cruise kontroll i alle hastigheter som leser skilter og tilpasser farten automatisk, og Lane Trace Assist, som hjelper føreren med å holde bilen i senter av kjørefilen på motorvei, linket til styreassistanse.

De som sitter bak i bilen har sitt eget lille kontrollsenter!

Blir nok med drømmen…

Om jeg likte Lexus LS 500h? Ja, til de grader. Dette er Kongebil med STOR K – den innfrir på det aller meste – gjennomført lekkert design både inn- og utvendig, ytelser på øverste hylle, en kjøreopplevelse som vil bli husket lenge og et utstyrsnivå som få matcher.

Det som imponerte meg minst med bilen, er at bagasjerommet ikke er større enn 430 liter. En pris må det imidlertid betales for hybridløsning og batteriplassering…

Sluttsummen plasserer den likevel høyt, høyt oppe på ønskelisten. Men dessverre starter den modellen jeg kjørte på drøyt halvannen million, og dermed blir det nok med drømmen…

Les også om Kongebil i GT-klassen

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com