Trondheimsturen blir nå både kortere, hyggeligere og sikrere for alle som helst velger riksvei 3 gjennom Østerdalen. 30. juli åpnet nemlig den nye motorveien mellom Løten og Elverum. Veianlegget omfatter 27 kilometer ny vei på riksvei 3 og 25 mellom Ommangsvollen i Løten og Svingen og Basthjørnet i Elverum. I tillegg er det bygd 7 kilometer gang- og sykkelveier og ny kontrollstasjon.
Dermed var den nye veien åpnet tre måneder tidligere enn planlagt – og ikke nok med det, den kostet også 1,4 milliarder mindre enn antatt.
– Veien har landets korteste byggetid. Opprinnelig skulle den åpne 1. november i år, men nå ble den åpnet etter en byggetid på bare 26 måneder, tre måneder før tiden. Prislappen er på 5,5 milliarder kroner, som inkluderer drift og vedlikehold i 20 år fremover. Dette er hele 1,4 milliarder lavere enn antatt, sier prosjektleder Taale Stensbye i Statens vegvesen.
Utbyggingen er en viktig styrking av riksvei 3 mellom Oslo og Trondheim, og Østerdalen blir dermed et enda bedre alternativ for Trondheimsturen for mange. Utbyggingen er også med på å styrke Hamar og Elverum som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion.
Mer forutsigbarhet
Fartsgrensen på strekningen økes fra 70 til 90 km/t og 110 km/t. Firefelts vei mellom Brenneriroa og Åkroken, og to- og trefelts vei ellers, gir en mer forutsigbar fremkommelighet.
90 prosent av tungtrafikken mellom Oslo og Trondheim går gjennom riksvei 3 i Østerdalen.
Kjøretiden på Trondheimsturen blir med den nye veien redusert med rundt 6 minutter, men langt viktigere er den økte sikkerheten en ny og moderne vei gir.
I tillegg blir det et bedre bomiljø langs dagens vei, og et sammenhengende tilbud for gående og syklende mellom Hamar og Elverum.
OPS-prosjekt
Prosjektet er den største veikontrakten i Norge noensinne – og gjennomføres som et OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid).
Vegvesenet som byggherre har kontrakt med OPS-selskapet Hedmarksvegen AS som er byggherrens representant, og som igjen har hatt Skanska Norge som hovedentreprenør. Avtalen innebærer at Hedmarksvegen/ Skanska skal stå for drift og vedlikehold av veianlegget i de neste 20 årene.
Prisbelønnet prosjekt
Riksvei 3/25-prosjektet er det første i Norge som har oppnådd “Whole Team Award Excelent” i klima- og miljøsertifiseringen CEEQUAL.
Prosjektet ble tildelt prisen “Partnership Awards Europe 2019” som “Best Transport Project” – og dermed anerkjent som det beste samarbeidsprosjektet mellom offentlig og privat sektor i Europa.
Fakta om prosjektet
Nye riksvei 3/25 omfatter 17 km 4-felts vei og 10 km 2-felts vei med midtrekkverk mellom Løten og Elverum.
Det er også bygget en ny Ånestad kontrollstasjon.
Anleggsstart var 5. juni 2018. Offisiell åpning 30. juli 2020 – tre måneder før planlagt ferdigstillelse 1. november.
Kostnaden er 5,5 milliarder kroner, som inkluderer drift og vedlikehold av veien i 20 år. Dette er 1,4 milliarder lavere enn antatt.
- 16,2 km firefelts vei med midtdeler
- 10,4 km 2/3 felts vei med midtdeler
- 3 planskilte kryss
- 2 rundkjøringer
- 2 T-kryss
- 7,1 km ny gang- og sykkelvei
- 10 bruer
- 18 over- og underganger
- 2 viltoverganger