Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Selvkjørende biler: Bilen tenker for deg

FromVelodyneTwitterfeed
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Bildet øverst: Velodyne i USA har lenge jobbet med elektronikksystemer for å gjøre nattkjøring sikrere som et skritt på veien mot selvkjørende biler. Foto: Velodyne.

Alle har mobiltelefon og kommuniserer ustanselig med andre. Men bilen kommuniserer ikke med noen. Dette kan fort endres med selvkjørende biler. Continental og andre jobber med systemer som om få år snakker sammen. Konstant.

Av Stein Bekkevold

Poenget er ikke at bilen skal ta over kjøringen, men gjøre den enklere – og sikrere – for deg og meg. Dette setter Continental tykke streker under. Og du kan selv velge hvor automatisert kjøringen skal være. Det som trengs, er en kobling til nettskyen og systemer som kan snakke sammen.

Bilen vet derfor hvilke andre kjøretøyer som er i nærheten – og kommuniserer med dem. Alt for sikkerhetens og oversiktens skyld. Samtidig holder bilene øye med hverandre slik at kollisjoner nesten blir en umulighet. Og ustanselig sjekkes gatenettet og alle dets hindringer – og åpninger. Bare derfor burde vel forsikringsselskapene gni seg i hendene?

Ferdig utviklet

Systemene er snart ferdigutviklet i laboratoriene. Stort sett går de ut på økt oversikt og sikkerhet. Det sa den norske veteranen Frank Larsen, som i en mannsalder var teknisk sjef i Norden for Continental.

Han understreket at bilen skal kunne se hvor den er, og vite hvor andre biler er. Det er ikke noe mystisk med dette. Bilen ser nærområdet via kameraer, ultralydsystem og små lasere/radarer. Den forteller deg via en fargeskjerm hva som skjer, samtidig som den holder orden på de nødvendige systemene, som bremseevne og -behov, avstand til forankjørende, passerende biler, og bilens eget plassbehov under kjøring og parkering.

En spennende del av utviklingen er at bilen også kan ta temperaturen og varsle bremser og ESP om fare for is. Da må bremsesystemet tilpasses. Samtidig vil datakapasiteten sikkert bli så stor at de som sitter i baksetet kan tilbys avanserte spill og omfattende kommunikasjonsmuligheter. Moro for ungene…

Øverst fra Continentals laboratorium, der teknologien utvikles. Det andre bildet viser hvordan Continental tenker seg den totale kommunikasjonen. Foto: Continental

Beholder gleden

Larsen påpekte at det ikke er snakk om å ta fra føreren gleden over å kjøre bil, vi kan altså fortsatt ha biltur som rekreasjon. IT-systemene er primært til for folk som kjører lange og kjedelige strekninger fordi de må.

Sånn sett er de vel mer tilpasset USA, tysk Autobahn og italiensk Autostrada enn det norske veinettet. Det vil ifølge Larsen bli fullt mulig å slå av alt som ikke overvåker det grunnleggende sikkerhetsnivået. Varsling av trygg avstand til forankjørende, alt etter forholdene, er jo smart uansett. Og mange synes jo sikkert det er lurt at ultralydfølerne rundt hele bilen forteller om det virkelig er plass til å parkere.

For ikke å snakke om et godt ryggekamera.

Men at bilen helt tar over kjøringen, slik at du kan sove fra Bergen til Stavanger, det er en utopi. At vi får den 100 prosent selvkjørende bilen i vår levetid har Larsen liten tro på. Men som han sier: Det er alltid gøy å lese science fiction. Det kiler jo litt!

LiDAR

Continental GmbH fortsetter å styrke seg på innsatsområdet bilelektronikk, ikke minst etter en serie oppkjøp de siste årene. Konsernet vil være ledende på hele bilen, ikke bare dekkene. Nylig investerte de et ukjent antall millioner US dollar i amerikanske AEye Inc.

Deres sensorer, kameraer og radarteknikk er nøkkelteknologier når det gjelder førerstøtte og senere muligheter for selvkjørende biler, om markedet ønsker slike. Viktigst er nok den betydelige støtten som ligger i tidligvarsling av hindre som bilførere vanligvis ikke ser. Her kommer LiDAR inn i bildet.

Det dreier seg om en blanding av laserstøttet kamera (Light) og raDAR. Continental har selv forsket på dette i 20 år, og kan nå dra nytte av den spesielle viten AEye har utviklet om LiDAR med ekstra lang rekkevidde. Her hjelper det jo med laser. Utstyret ser andre kjøretøy krystallklart på 300 meter, fotgjengere på 200 meters avstand og advarer deg om mindre objekter – som stein og dyr i veibanen når de er 160 meter borte.

Alt dette gir deg mer enn nok tid til å bremse ned eller på annen måte ordne opp i situasjonen. Utstyret kommer i produksjon i løpet av 2024. Fra før av har de utviklet en høyoppløselig HD 3D flash radar, som allerede tilbys bilmerker som ønsker den. Continental har ikke villet avsløre hvilke, men vil la den enkelte bilprodusent selv informere publikum om sikkerhetsnyvinningen.

Litt om radar

Det er fysisk sett ingen forskjell på lys fra en lommelykt, reflektert i et speil, og strålene fra en radar, reflektert fra et hus eller et annet kjøretøy – eller et barn, eller for den saks skyld et rådyr.

Radaren er en elektromagnetisk sender som fra en antenne sender ut en smal eller bredere stråle av energi, egentlig radiobølger. Energien treffer et objekt og sendes tilbake til en antenne, som via fancy elektronikk kan skape et bilde av det strålene traff.

Det smarte med ultrakort bølgelengde skal være at nesten alt kan oppdages. Det vil visstnok komme bølgelengder helt ned mot en nanometer. Og en nanometer er ikke mer enn en milliarddels meter. Da snakker vi oppløsning!

Det nye utstyret fra Continental skal være verdens første HD LiDAR sensor i serieproduksjon. Med disse nyvinningene sier Continental at de vil være verdensledende på så vel kort- som langdistansevarsling. Og det er jo betryggende – og helt supert så lenge vi selv i egen høye person kan få lov å kjøre bilen, aldeles egenhendig, tusen takk …

Les også: Kan dataspill gjøre bilturen tryggere? 

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com