Superb – Skoda-flaggskip som fortjener navnet!

Skoda Superb iV 6
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Med Superb har Skoda utviklet et flaggskip som virkelig gjør seg fortjent til navnet. Enda mer interessant har modellen blitt nå, med lanseringen av den ladbare hybriden iV. Denne kombinerer på en måte det beste fra to verdener, og gjør utslippssamvittigheten litt renere hos oss som har en kjørelengde som gjør de fleste eksisterende elbilmodeller uinteressante.

Av Frank Williksen (Tekst & foto)

Nå kan det jo diskuteres i hvilken grad man skal utvikle spesielt dårlig samvittighet om man kjører en moderne fossilbil heller, men det får bli en annen diskusjon…

I dette førermiljøet skal det godt gjøres å vantrives.

Tydelig, lettlest og oversiktlig.

Imponerte kraftig

Superb imponerte meg kraftig da modellen ble lansert i 2001. Selv prøvekjørte jeg bilen kort tid etter at den var i salg. Min testbil hadde en dieselmotor som jeg mener var på rundt 130 hk. Bilen var svært lett gjenkjennelig som forrige års VW Passat, med den viktige forskjell at den var 10 cm lengre. Dette ga opphav til Skodas formidable ry for innvendig plass, men resultatet var også at bilen utenfra så veldig smal og lang ut.

Modellen ga også opphav til alle de smarte løsningene tsjekkerne implementerte, som for eksempel en paraply stukket inn i dørpanelet på venstre bakdør.

Prisgunstig

Dagens nye Superb-generasjon har lagt alt smalt og langt bak seg. Det er fortsatt en stor familiebil vi snakker om, men smal er den ikke lenger. Utvendige mål forteller om en lengde på 4,86 m og en bredde på drøyt 1,86 m. Høyden er 1,48 m, og Superb fremstår som en av de rommeligste familiebilene på markedet.

Nå var det den ladbare hybriden jeg var spesielt spent på, og den skuffet ikke. Med en pris som starter 40.000 kroner under aller rimeligste fossile diesel stasjonsvogn, er det liten tvil om at dette vil bli en bestselger hos Skoda-forhandlerne.

Fortsatt er Skoda Superb klasseledende på plassen i baksetet.

Dansegulv i baksetet

Den har alle de velkjente Skoda-egenskapene når det gjelder innvendig plass og smarte praktiske detaljer. Til det siste hører for eksempel en spesiell påfyllingsflens som effektivt løser det gamle, velkjente problemet med spylevæske-søl.

Dansegulvplass i baksetet er fortsatt på plass.

Selv om man har vært nødt til å finne plass til hybridbatterier, er bagasjerommet fortsatt på solide 510 liter. Dette kan økes til hele 1.800 liter med nedfelt baksete. Ladekablene har fått god plass i rom under gulvet i bagasjerommet, og er dermed effektivt ute av veien.

Sport-modus – om inspirasjonen kommer...

Lang akselavstand, korte overheng, adaptivt understell og en samlet effekt på 218 hk gir bilen høy kjøreglede-faktor. Dette bekrefter også en toppfart på ca. 225 km/t og kjappe 7,8 sekunder fra null til hundre. De gode kjøreegenskapene hindrer på ingen måte god komfort, både fjæringsmessig og når det gjelder innvendig støy. Får man trang til det som gjerne kalles inspirert kjøring, kan man jo bare velge Sport-modus, så får man bra utløp for slike lyster også.

Øvrige kjøremodus er Comfort og Normal. Trolig vil de fleste finne at Normal passer bra det meste av tiden.

…her snakker vi bagasjerom, ja!

Gjerrig på bensinen

Kreftene kommer fra en 4-sylindret bensinmotor med 156 hk, og en elmotor med 115 hk. Systemeffekten på 218 hk oppleves som høyst reell. Bilen går veldig bra, og har et solid kraftoverskudd når dette måtte behøves.

Ved blandet kjøring oppgis et bensinforbruk på ca. 0,14 l/mil. Med mye korte turer og god ladedisiplin mener jeg dette er høyst oppnåelig. På lengre turer uten strøm fra hybridbatteriet, opplevde jeg et forbruk som pendlet litt under/litt over 0,6 l/mil. Selv dette er meget akseptabelt for en såpass stor og rommelig bil, med egenvekt nærmere 1.700 kg.

Meget bra – rett og slett

Min prøvebil var en SportLine med setetrekk i alcantara/skinn. Forsetene har puteforlenger, og ellers en form som virkelig gir støtte på de rette plassene for de lange turene. Som sjåfør er det lett å finne seg til rette – og enda lettere å trives. Førerplassen er rett og slett meget bra. En dagstur på nærmere 45 mil på til dels krevende veier ga mer lyst til å kjøre videre enn til å hvile.

55 km på strøm

Lading av tomt hybridbatteri fra stikkontakten hjemme krever 3 – 5 timer, avhengig av effekt. Gjennom gjenvinning av bremseenergi lader bilen også selv en del under kjøring, noe som forlenger den elektriske rekkevidden. Skoda oppgir rekkevidde ved rent elektrisk kjøring til 55 km WLTP, noe som stemte veldig bra med mine erfaringer.

På nett er du hele tiden med Superb iV. Her er det mange muligheter å spille på. Skulle du for eksempel ikke helt huske hvor bilen står, får du enkelt opp plasseringen på mobiltelefonen, sammen med data for parkeringen. Du kan selvsagt også styre låser og klimaanlegg fra telefonen – veldig praktisk med litt forhåndskjøling på varme dager. Superb iV har trådløs Apple CarPlay, og ellers er det mest fantasien som setter grensene for apper og funksjoner nå – som for stadig flere av dagens modeller.

Kort om Skoda Superb iV:

Motor: Bensinmotor på 1,4 liter/156 hk sammen med elmotor på 115 hk. Systemeffekt 218 hk.

Drivverk: Forhjulsdrift, 6-trinns DSG automatgirkasse. Fullt hus av kjøreassistansesystemer.

Lengde x brede x høyde: 4,86 x 1,86 x 1,48 m

Akselavstand: 2,84 m

Bakkeklaring: 138 mm

Bagasjerom: 510 – 1.800 liter

Egenvekt: 1.677 kg

Tillatt totalvekt: 2.291 kg

Tilhengervekt m/brems: 1.600 kg

El. rekkevidde: 55 km WLTP

Lading av hybridbatteri: 3 timer/AC 2,3 kW – 5 timer/3,6 kW

Akselerasjon 0-100 km/t: 7,8 sek.

Toppfart: 224 km/t

Drivstofforbruk, blandet kjøring: 0,4 l/mil

El. forbruk blandet kjøring: 1,53 – 1,81 kWh/mil

Pris: Skoda Superb iV SportLine fra kr. 494.300,- Skoda Superb iV Ambition fra kr. 452.600,-.

Les også: Skoda Octavia – ladbar hybrid skal videreføre suksessen

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com