Frank Williksen
Mobil +47 922 61 064

Bilgal journalist som interesserer seg for alt med hjul og motor.

Les mer om meg

Torsus Terrastorm – er dette verdens mest allsidige minibuss?

Torsus_Terrastorm 0040
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Tips en venn

Tsjekkiske Torsus, som fra før er kjent for å bygge verdens tøffeste offroad-busser, kommer nå med Terrastorm – en firehjulsdrevet offroad minibuss. Utgangspunktet er VW Crafter/MAN TGE 4Motion, men sluttproduktet skiller seg kraftig fra en standard Crafter. Bilen, som har salgsstart internasjonalt i disse dager, kan transportere opptil 20 passasjerer, og målet har vært å skape verdens mest kapable 4×4 minibuss.

5 år/500.000 km

Torsus Terrastorm blir produsert i to hovedversjoner med nesten talløse variasjoner, også som ambulanser og som varebiler. Fremdriften sørger Euro 6 D dieselmotorer for, enten med 140 hk/340 Nm eller 176 hk/410 Nm. Girkasse er 6-trinns manuell eller 8-trinns automatgirkasse. Produsenten er såpass sikker på kvaliteten sin at man på enkelte markeder gir en garanti på hele 5 år/500.000 kilometer på drivlinjen. Standard internasjonal garanti er imidlertid 2 år, opplyser Torsus.

Skyhøye krav

Den nye minibussen er utviklet og produseres ved Torsus fabrikk i Slovakia. Her har utviklingsteamet tatt med seg viktige erfaringer fra Praetorian – verdens første serieproduserte offroad-buss – for å utvikle en ny og ultra-tøff firehjulsdrevet minibuss. Bilen er rett og slett utviklet for å kunne transportere både personer og gods til noen av klodens mest ugjestfrie steder, med de skyhøye kravene dette stiller til kvalitet og holdbarhet.

Underveis mot målet har Terrastorm gjennomgått knalltøffe tester både i Tsjekkia og Slovakia, ikke minst ved det ikoniske Tatra testanlegget. Resultatet har blitt et kjøretøy som skal kunne håndtere og tåle bruk langt hinsides «vanlig» offroad kjøring. Det er selvfølgelig en grunn til at bilen kan leveres med fempunkts sikkerhetsbelte som alternativ til standard trepunkts.

Fempunkts setebelte er svaret når det blir virkelig tøft.

Flere funksjoner styres fra berøringsskjerm på toppen av dashbordet.

Har det meste!

Utover å kunne klare de tøffeste jobbene, er det også tanken at Terrastorm skal være et ideelt kjøretøy for familie-weekender utenfor allfarvei.

Både TT1 Coach og TT2 Nomad har oppgradert understell med offroad-fjæring, firehjulsdrift, differensialsperre på bakaksel, vinsj med kapasitet 5,5 tonn integrert i frontstøtfanger, stigtrinn, ekstra robust overflate på de nedre karosseriplatene og en bunnplate som strekker seg fra motor og girboks til differensial bak og dieseltank for å beskytte mot slag- og støtskader under særlig røffe kjøreforhold. TT2 Nomad har i tillegg bl. a. robust kufanger foran, takgrind med integrerte lykter, reservehjulsholder og stige bak.

Vader opptil 82 cm dybde

Med oppgraderte offroad-oppheng og 17 tommers BF Goodrich All Terrain T/A KO2 dekk har Terrastorm en bakkeklaring på 290 mm og kan vade 690 mm dypt vann. Det siste kan for øvrig økes ytterligere til opptil 820 mm vanndybde.

Alle seter er bygd over et skjelett av 2-4 mm stål. En berøringsskjerm over infotainmentskjermen betjener varme/klimaanlegg lys og lyd.

Til den mest ekstreme bruken kan man altså få fempunkts sikkerhetsbelter, og over setene er det bagasjehyller med leselamper, air conditioning dyser og høyttalere.

En kufanger av det mer robuste slaget er et must på en bil som denne.

Noen fakta om bilen:

Lengde: 6.000 mm

Bredde : 2.065 mm

Høyde: 2.880 mm

Akselavstand: 3.640 mm

Klatreevne: 65%

Sidehelling maks 28,4

Tillatt totalvekt: 3.500 kg

Egenvekt: Avhengig av modell/utstyr

Tillatt tilhengervekt: 3.000 kg

Tillatt togvekt: 6.000 kg

Pris: Ukjent i Norge, men fabrikkens pris på hjemmemarkedet er ca. 60.000 euro.

Les også: BMW X3: Kvalitet, ytelser og utstyr på høyt nivå

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com