Korona krisen: Hvordan blir etterpå-hverdagen?

image concept of business car, row of  many modern vehicle parked on street
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Korona handler det meste om nå – og på ubestemt tid videre. Men hva skjer når hverdagen vender tilbake? Hvem vinner, og hvem taper?

Blir det bruktbilen som blir en vinner i markedet en tid? Vil mange velge bil i stedet for buss og tog på grunn av angst for nærhet? Vil hjemmekontor bli den nye hverdagen for mange?

Bare tiden vil vise, men Norge går fortsatt på tomgang, etter at samfunnet stengte ned 12. mars. Korona-krisen traff oss med stor kraft, og smittevern ble plutselig det nye fellesbegrepet vi alle måtte forholde oss til. Jeg er imponert over hvor flinke og lojale overfor myndighetenes føringer Ola og Kari Nordmann har vært.

Lettelser

Gjennom mange uker har hverdagen for veldig mange vært en kombinasjon av hjemmekontor, gåturer i nær omegn, og nødvendige handleturer. I sum har resultatene av den felles dugnaden vært såpass oppmuntrende at man nå har begynt å slippe gradvis litt opp igjen.

Det startet med barnehager, fulgt av de laveste klassetrinnene i skolen og enkelte typer virksomheter som for eksempel frisører. Nå følges det opp med høyere klassetrinn etter hvert – og reiserestriksjonene lettes det også litt på.

Mange melder om god fart på bruktbilsalget for tiden.

Høy arbeidsledighet

Men resultatet har også vært enorme antall permitteringer, og en arbeidsledighet som er skyhøy. De første konkursene utløst av pandemien er for lengst et faktum, og det vil komme mange flere, dessverre.

Mange av de som den nærmeste tiden vil bukke under, er bedrifter som allerede hadde økonomiske problemer. For mange av disse vil heller ikke statlig hjelp være nok til å redde videre drift.

Dessverre tyder mye på at vi må forberede oss på en viss grad av unntakstilstand i alle fall ut året. Stadig flere vil nok komme tilbake på jobb fra permittering, men risikoen for relativt høy arbeidsledighet ut denne perioden er dessverre stor.

Mange får en økonomisk smell

Det som blir spennende å se når mer og mer åpner igjen, er hvordan korona-pandemien har påvirket oss når det gjelder atferd og forbruk generelt. Om dette kan man mene mye, men ingen kan i dag med sikkerhet si hvilke utslag vi får.

Noen tegn finnes likevel. Vi har sett ved tidligere større krisesituasjoner i samfunnet at forbrukerne i ettertid – i alle fall en periode – er mer forsiktige med å bruke penger, uansett hva formålet er.

I korona-situasjonen er det utvilsomt mange som får en veldig hard økonomisk smell.

Hos en del forhandlere er det et sug etter eldre og billige brukte biler.

Overforbruk

Det er mange som har beveget seg helt på grensen av hva en samlet familieøkonomi kunne bære. Hvis man allerede hadde avdragsfrihet på store huslån, og så får permitteringer med dramatisk inntektssvikt som konsekvens, er det ikke så vanskelig å forutse problemer.

Gjennom flere år der alle piler pekte oppover, og der troen på at alt ville fortsette å gå til himmels, har mange overinvestert betydelig, både i bolig, hytte, bil og båt.

Dessverre er det sannsynlig at det utover året i år, og inn i 2021, vil bli mange gode kjøp å gjøre på dyre og eksklusive biler, hytter og hus. Og båter, for all del.

Økt bruktbil-interesse?

Jeg tror – på toppen av dette – at vi også kan forvente en generell endring av forbruksvaner. Allerede før korona kom, så vi tegn til at bruk-og-kast-økonomien var på en forsiktig nedtur. Samtidig var interessen for gjenbruk tydelig økende, og denne tendensen tror jeg vil skyte mer fart når vi kommer ut på den andre siden av korona.

Når det handler om biler, er jeg ganske sikker på at bruktbilen er en vinner fremover. Det er den for så vidt allerede – flere forhandlere melder om bruktbilsalg bortimot normalen, mens nybilsalget har falt kraftig.

Les også: Tryggere å være bruktbilkjøper

MÅ bilen koste 800.000 – 900.000?

Jeg tror også at snittprisen for nye biler vil falle. De aller dyreste og mest eksklusive bilene vil neppe miste mye marked, men den store gruppen bilkjøpere som befinner seg mellom folkelighet+ og prisklassene opp mot millionen vil bli mindre. Her befinner det seg mange som har vært mer opptatt av å vise omgivelsene hva som står i oppkjørselen, enn å velge bil ut fra økonomi og bruker-kriteria. Kanskje oppdager ganske mange at den nye bilen ikke MÅ koste minst 800.000 – 900.000; kanskje gjør en nesten ny bruktbil til 300.000 – 400.000 jobben greit nok? Eller en ny bil til en halv million?

Tiden vil vise.

Ladbare hybrider ser ute til å være et vinnerkonsept nå – og BMW var siste måned størst i denne kategorien. Dette er X3.

Ladbare hybrider øker

Elbilen vil fortsatt ha et godt grep om det norske markedet, takket være de betydelige incentivene den er begunstiget med. Men jeg tror fortsatt vekst i elbilsalget vil bli bremset noe av økende interesse for ladbare hybrider – både bensin og diesel.

Dårlig utbygde ladenettverk er dessuten en hemsko for elbilene, og gir rekkeviddeangsten nytt liv. Hybridenes store fordel – både ladbare og fullhybrid – er jo rekkevidde på et helt annet nivå enn en hvilken som helst elbil – og kort tid til etterfylling av drivstoff.

Nå kommer stadig flere ladbare hybrider med en el-rekkevidde som gjør det helt realistisk å ha rent elektrisk drift i daglig kjøring i nærområdet – samtidig som man altså når som helst kan legge ut på langtur uten å måtte planlegge for lange ladepauser underveis.

Smitterisikoen skremmer

En klar – og økende – tendens nå, er et sug etter bruktbiler i prisklasser fra rundt 50.000 kroner og oppover. Mange er skremt av smitterisiko, og vil for enhver pris unngå tette sammenstimlinger i kollektiv trafikk. Løsningen blir da en billig nr. 2-bil som skal brukes til nettopp å unngå dette i dagliglivet.

Jeg tror ellers at bruken av hjemmekontor vil komme til å øke i fremtiden. Koronakrisen har vist mange flere hvilke muligheter og fordeler denne løsningen gir. Med dagens digitale løsninger kan utrolig mye løses med en slik arbeidsform. Sett det opp mot å være på reise til og fra jobb i kanskje 2-3 timer hver dag, og det blir enda mer fristende!

Les også: Bruktbilsvindel blir vanskeligere!

  • Arkiv

  • «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    GODE NYHETER

    Til alle som ikke rakk å sikre seg et eksemplar av «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget» før boken var utsolgt!

    Nå kommer boken i ny og større utgave, med mange nye kapitler! Her lar Frank deg gjenoppleve en bilisme som aldri kommer tilbake gjennom
    mer enn 40 biltester og bilopplevelser fra 60-, 70- og 80-tallet!

     

    «Drømmebiler, familiebiler, hverdagsbiler og biler som aldri burde vært laget 2.0» er klar til utsendelse i midten av november.

    PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com