Tarraco, Ateca og Arona: Seat med kjempefin SUV-trio

Tarraco b
Facebook
Twitter
LinkedIn
Tips en venn

Seat gjorde comeback på det norske markedet for snart to år siden. Det har hittil gått både stille og rolig for seg. Det spanske merket er nok litt i forkant av utviklingen når det gjelder salg av biler på nett, uten tradisjonelle forhandlere. I Seats tilfelle betyr dette at det finnes noen få showrom der kunder kan ta en nærmere titt og prøvekjøre biler, mens VAG-forhandlere tar seg av service og reparasjoner. Ellers er det på nettet handelen skal foregå.

Enkelt og lettvint, og utvilsomt en løsning for fremtiden. Men fortsatt er det såpass store generasjoner av ikke-digitalt innfødte igjen at utviklingen ennå går litt langsomt på dette området.

For Seat betyr dette at det ble levert 161 biler i oppstartåret 2018, noe som økte til 416 biler i 2019 – en prosentmessig majestetisk oppgang. Nesten like kraftig ventes veksten å bli i år, da målet er å passere 1.000 nyregistrerte Seat-biler. Det tror jeg de vil klare, ikke minst fordi Seat nå også har elbil på programmet, og det har alltid lett for å gi store tall her på berget.

Storebror Tarraco har bra med plass under bagasjeromsgulvet til diverse småting.

Sterk SUV-trio

At Seat har vist evne og vilje til å gå litt utradisjonelt til verks når det gjelder finansiering og leasing, trekker også i samme retning.

Noe som burde vært et sterkt kort for det spanske merket, er SUV-trioen Tarraco, Ateca og Arona.

Ateca var i fjor Seats nest mest populære modell etter småbilen Ibiza med 100 biler registrert. Tallene var mer beskjedne for lille Arona og den store og svært attraktive Tarraco.

Jeg har kjørt alle tre, og sitter igjen med mange positive inntrykk. Mye er naturligvis lett gjenkjennelig fra beslektede Volkswagen- og Skoda-modeller. Der Seat har Tarraco, har Skoda Kodiaq, og der Skoda har Karoq, har Seat Ateca, for å nevne et par eksempler.

Gjenkjennbarheten mellom modeller av respektive merker er slett ikke noe negativt argument, men speiler heller mange fornuftige, gjennomprøvde og gode løsninger.

Les også: Seat: Norges-comeback med utfordringer – og fine biler

Seat Tarraco – imponerende

Tarraco-modellen jeg kjørte var en 190 hk diesel, med 4Drive firehjulsdrift og 7-trinns DSG automatgirkasse. Den velkjente 2,0-liters motoren er momentsterk, med 400 Nm på sitt beste, i området 1.750 – 3.250 omdreininger. Dette rekker til å gjøre den 1.770 kg tunge bilen rett og slett kvikk i trafikken. 0-100 på 8 sekunder blant er en bra illustrasjon på det. Toppfarten oppgir Seat til 210 km/t.

Tarraco er en stor bil i ordets egentlige forstand. Her er det godt med plass, og som 5-seter med tredje seterad nedfelt rommer bagasjerommet så mye som 700 liter. Med tillatt tilhengervekt med brems på 2.300 kg, ender Tarraco på tillatt togvekt 4.850 kg.

Bilen fremsto rett og slett som en stor og veldig brukervennlig SUV, med praktiske og robuste interiørløsninger – helt i tråd med bilens karakter.

Noen tall:

Lengde x bredde x høyde: 4,74 x 1,84 x 1,67 m

Akselavstand: 2,79 m

Pris fra kr. 570.000,-

Også Seat Tarraco har flere alternative instrumentvisninger. Dette er en av dem.

I baksetet i Seat Tarraco er det virkelig god plass.

Kjapp og driftsøkonomisk

Ateca er Seats mellomstore SUV, og tilsvarer Skodas Karoq. Jeg kjørte en 1,5 TSI med bensinmotor på 150 hk og 7-trinns DSG automatgir. Bilen hadde forhjulstrekk, og leverer i sin klasse godt med plass – blant annet et bagasjerom på 510 liter, som med nedfelt baksete kan økes til et tilgjengelig volum på 1.604 liter.

Ateca har egenvekt 1.295 kg, og kan trekke tilhenger med brems på 1.600 kg.

Bensinmotoren på 150 hk leverer veldig bra i bilen. Igjen ser vi et dreiemoment som er svært bra, spesielt tatt i betraktning at dette er en bensinmotor. 250 Nm fra 1.500 til 3.500 omdreininger lar seg absolutt høre, og merkes også godt på ytelsene. Ateca akselererer fra stillstand til 100 km/t på 8,6 sekunder, noe som slett ikke har vært hverdagskost for rene fossilbiler i denne klassen.

At bilen gjennom min prøveperiode dessuten nøyde seg med et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,57 l/mil, var rett og slett litt imponerende.

På veien og i tett trafikk var det lett å trives med Ateca. Ute på tur leverer bilen god komfort. Fin fjæring/demping og noe lavere innvendig støynivå enn ventet, spesielt fra hjul og vei. I byen og i tett trafikk oppleves bilen som svært lettkjørt og fleksibel. Her kommer kompakte ytre mål definitivt til sin rett.

Noen tall:

Lengde x bredde x høyde: 4,36 x 1,84 x 1,61 m

Akselavstand: 2,64 m

Pris fra kr. 455.000,-

Dette er modellen i midten – Ateca.

Seat: Minstemann er også rask

Minsten i SUV-rekken fra Seat er altså Arona. Igjen snakker vi om en typisk kvikk bil, med gode ytelser for klassen. «Min» Arona var en 1,0 TSI 115 hk DSG FR, for å ta med hele løperrekka av betegnelser. Det skjuler seg altså bak alt dette en 3-sylindret bensinmotor med turbo, og med en største effekt på 115 hk.

Dette høres kanskje ikke så skremmende voldsomt ut, men ytelsene blir likevel bra når egenvekten ikke er høyere enn 1.135 kg (uten fører). Dermed blir tallet for 0-100 km/t-akselerasjon småpene 10 sekunder blank, og toppfarten er 182 km/t. Igjen ligger det et bra dreiemoment som «grunnmur» – 200 Nm fra 2.000 til 3.500 omdreininger er rett og slett veldig bra for en såpass liten motor.

Ikke så merkelig at forbruke er hyggelig. Importøren oppgir dette til halvliteren ved blandet kjøring, og min opplevelse var at de har sine ord på det tørre.

Arona er en liten bil. Dette er godt synlig både på bakseteplass og bagasjerom, sistnevnte er oppgitt til 400 liter. Men alt ender jo med et spørsmål om hva slags bil man har behov for. Arona, med sine beskjedne ytre mål, er knallgod der det er trangt om plassen, og er helt sikkert en hyggeligere bil å ferdes med i parkeringshus enn sine større brødre og søstre.

Dessuten har den så gode egenskaper på landevei at den er et bra transportmiddel også på lengre turer, i alle fall for et par på tur med ikke altfor stor bagasje.

Noen tall:

Lengde x bredde x høyde: 4,14 x 1,78 x 1,55 m.

Pris fra kr. 279.000,-

Seats minste SUV er Arona – liten, kjapp og praktisk, men. selvsagt med sine begrensninger på innvendig plass.

Mye utstyr inkludert

Felles for alle tre modeller er dessuten følgende viktige poenger:

– En meget godt redigert førerplass, der man sitter høyt og har god sikt. Alt man trenger er oversiktlig plassert og lett tilgjengelig, og Seat-bilene har et infotainment-system som i alle fall jeg regner blant de bedre på markedet – ikke minst når det gjelder noe så grunnleggende viktig som  intuitivitet og brukervennlighet.

– Seat-modellene er, nesten uten unntak svært godt utstyrt innenfor bilprisen. Man får altså en svært bra spesifisert bil uten å måtte hekte på ekstrautstyr for flere titusener.

Som eksempel hadde allerede lille Arona slik jeg kjørte den standard utstyr som LED-hovedlys, navigasjon og kjørecomputer, nøkkelfri adkomst, adaptiv cruise kontroll, lys- og regnsensor, klimaanlegg, oppvarmede utvendige speil, parkeringssensorer foran og bak med parkeringsassistent og ryggekamera, og ellers førerstøttesystemer som blindsonevarsling og varsling om kryssende trafikk bak – for å ha nevnt en del viktige punkter.

Hvilken jeg ville ha valgt?

Det koker igjen ned til hva man har behov for. Det var nok Tarraco som imponerte mest, men mine bilbehov møtes best av Ateca, ingen tvil om det.

Les også: Ja, nå bruker også jeg mobilen som bilnøkkel

  • Arkiv

  • PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com